Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Peter Wolodarski försvarar granskningen: Facebooks transparens är problemet

Publicerad: 17 september 2018, 13:35

Resumés bloggare Jakob Mjöbring kritiserar Peter Wolodarski för att blanda ihop interaktioner med räckvidd. Chefredaktören är trygg med att DN har använt sig av den bästa möjliga metod för sin granskning av högerpopulismen på Facebook.


Ämnen i artikeln:

DNFacebookPeter Wolodarski

Inför valet publicerade Dagens Nyheter granskningen "Så tog högerpopulisterna över – med hjälp av SD". Här beskrev reportrarna Hugo Ewald, Josefin Sköld och Alexandra Urisman Otto hur högerpopulistiska och främlingsfientliga sidor fått genomslag i valrörelsen genom synkroniserade publiceringar på Facebook och dolda avsändare med kopplingar till Sverigedemokraterna.

Tidningens chefredaktör Peter Wolodarski skrev i går en ledare om hur enkelt det är att manipulera sociala medieplattformar. Den kritiseras av Resumés bloggare Jakob Mjöbring som understryker att det inte går att utröna exakt hur många som har tagit del av inläggen utifrån antalet interaktioner på Facebook.

"Många interagerade absolut, men det kan vara samma individer som interagerar och ser SDs videos, det behöver inte nödvändigtvis ha inneburit att de har kommit ur "sin egen bubbla" speciellt effektivt. Snarare tyder det kanske på motsatsen då denna statistik inte på många punkter överensstämmer med valresultatet, som Wolodarski också påpekar senare i texten."

Peter Wolodarski säger till Resumé.

– Vi är naturligtvis medvetna om att antalet interaktioner inte är detsamma som räckvidd och är ödmjuka inför att metoden inte är perfekt. Men samtidigt är det problematiskt att Facebook inte är transparenta med räckviddsiffror. Jag kan som sidägare kan se vad Dagens Nyheter har för räckvidd på sina inlägg, men inte andra Facebooksidor. Vi vet samtidigt utifrån tidigare granskningar att antalet gilla-markeringar och delningar korrelerar med genomslag. Vi är övertygade om att vår metod därför ger en så precis bild av verkligheten som man kan göra i det här fallet. Metoden är inte perfekt, men tillräckligt bra för ändamålet. Det här är var vi har att tillgå när Facebook inte besvarar våra frågor.

Vi har tidigare sett exempel på hur medier gör egna beräkningar eftersom Facebook inte redovisar alla data. Hur ser du på den journalistiska problematiken. Att journalistiken inte kan bli precis på grund av att ni inte har alla siffror?
– Facebook i Sverige måste börja besvara frågorna. Vi såg samma tendens när Expressen och DN granskade Google tidigare i år där den svenska ledningen vägrade svara på frågor och till slut fick komma med en rejäl pudel.

– Facebook är en viktig aktör i vår demokrati. Inte minst eftersom publikmätningar visar att svenska konsumenter tar del av nyheter från Facebook i en långt större utsträckning än morgontidningar, I det avseendet är det ett jätteproblem att de inte kan svara på våra frågor, De kan inte fly det ansvaret,

Peter Wolodarski berättar vidare att DN använt sig av en metod hämtad från boken "A Field Guide to "Fake News" and Other Information Disorders", utgiven av Public data lab och faktagranskningsorganisationen First Draft.. Vidare har granskningen hämtat inspiration från tidigare undersökningar från Medium.com, mediamatters.org, Buzzfeed och Reuters Institute.

– Antalet interaktioner ger en god bild av läget. Det är som sagt inte en perfekt metod, men det bästa vi kan visa fram till dess att Facebook inte redovisar räckvidd.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DNFacebookPeter Wolodarski

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.