Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

PewDiePie rekommenderade antisemitisk Youtube-kanal

Publicerad: 11 December 2018, 07:21

PewDiePie i nytt blåsväder, Instagram satsar på röst och så stort inflytande har Youtube över barn. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

InstagramPewdiepieYoutube

Världens största youtuber, svensken Felix "PewDiePie" Kjellberg, har hamnat i blåsväder igen och än en gång handlar det om antisemitism. I söndagens avsnitt av sitt format "Pew News" där Youtube-stjärnan tipsar om mindre kanaler. Den här gången uppmärksammade svensken E;R (känd som "EsemicolonR"), som enligt TheVerge ofta använder sig av sexistiskt, homofobt och antisemitiskt språk i sina videor.I februari 2017 hamnade PewDiePie i en rejäl skandal där han betalade för att låta män hålla upp en skylt med texten "Death to All Jews". Den senaste händelsen kommer under en tid där svensken kämpar för att inte bli frånsprungen som etta på Youtube. I dagsläget har PewDiePies kanal 75,9 miljoner prenumeranter medan indiska T-Series har 75 miljoner.

Instagrams nya giv: Röst
Instagram blir den senaste aktören att haka på rösttrenden där tjänsten förser sina direktmeddelanden med en funktion för walklie talkie-liknande röstmeddelanden. Lanseringen sker lokalt i dag och ljudmeddelandena kan vara max en minut långa. Med den nya funktionen blir Facebook än starkare inom röstchatt där man har gjort flera satsningar under året skriver Techcrunch. Med nyheten konkurrerar Instagram numera med tjänster som Viber, Zello och Telegram.

Stort inflytande för Youtube över barns konsumtion
Vi befinner oss ganska långt från tiden då leksaksvarumärken kunde nå barn med tv-reklam. I dag används Youtube för att driva intresset. Data från Google shopping visar att tio av de mest sökta leksakerna är väldigt synliga i Youtubes unboxing-filmer vilket med stor sannolikhet också kommer att bli de mest sålda i jul. Det skriver Techcrunch.

Fearless Girl har fått ett nytt hem
McCanns mångfaldigt prisade mångfaldssymbol, bronsstatyn "Fearless Girl", har fått ett nytt hem. Flytten har gått från Bowling Green Park, där den stod mittemot den ikoniska "Charging Bull" i över ett år till en plats precis utanför New York-börsen. Det rapporterar CNN.

Amazon håller presskonferens i Stockholm
E-handelsjätten Amazon har bjudit in till presskonferens i Stockholm på onsdag morgon. Det är fortfarande oklart vilken typ av nyhet. Enligt bedömare rör det sig sannolikt om en annan etablering än de datorhallar man byggt upp i Mälardalen, rapporterar SvD.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

InstagramPewdiepieYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.