Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pewdiepie stjärnan i Youtubes nya betaltjänst

Publicerad: 22 oktober 2015, 06:30

Felix "Pewdiepie" Kjellberg får huvudroll i Youtubes betalsatsning.

Svenska Pewdiepie tar täten i Youtubes betaltjänst, nytt rekord för digital marknadsföring och Twitter köper app-verktyg. Det är några av nyheterna i dagens morgonsvep.


Pewdiepie stjärnan i Youtubes nya betaltjänst
Igår kväll kom det alla väntat på – en presentation av Youtubes nya betalkanal. Namnet blir Youtube Red och släpps i USA den 28 oktober, följt av övriga världen. Pewdiepie får stor roll.
Red kommer kosta 9,99 dollar per månad (82 kronor) och ger användarna fri tillgång till Youtubes material utan reklam. Samtidigt utmanar man Netflix, då Youtube planerar att släppa en rad filmer och serier i nätverket.

Här kommer vår svenske Youtube-stjärna Felix ”Pewdiepie” Kjellberg att få en viktig roll. Han kommer i början av 2016 att släppa sin egna serie Scare Pewdiepie för betalande användare. Pewdiepie ska utforska miljöer som är inspirerade från skräckspel, skriver bland andra Ny Times.

Tjänsten ska även innehålla program från stora medieföretag som 21st Century Fox , NBCUniversal och Time Warner. Företagen får då cirka 55 procent av intäkterna från tjänsten, enligt Youtube.

IAB: Digitala annonser slår rekord
De digitala medieköpen slog rekord under de första sex månaderna 2015, meddelar IAB. Det handlar om 27,5 miljarder dollar i intäkter – en uppgång med 19 procent. Och annonsörerna fortsätter att investera i mobil då intäkter här klättrade till 8,2 miljarder dollar första halvan av året, vilket är en ökning om cirka 54 procent från 5,3 miljarder dollar. Mobilt står nu för 30 procent av alla intäkter från digital marknadsföring.

Twitter köper verktyget Fastlane
Mikrobloggen Twitter förvärvar Fastlane – ett verktyg som testar och uppdaterar iPhone-appar. Twitter kommer att slå ihop Fastlane med Fabric, deras plattform för apputveckling och även införa Android-support, skriver Business insider.

… och Twitter-vd:n ber om ursäkt
Twitters vd Jack Dorsey ber om ursäkt till app-utvecklare. ”Vår relation till utvecklare blev lite komplicerad någonstans längs vägen”, sade han under ett Twitter-event under onsdagen. Han berättar att företaget måste förbättra kommunikationen med utvecklarna och att några av apparna till och med varit föremål för Twitters vrede.

Wikileaks läcker CIA-chefens hackade mejl
Wikileaks har släppt det som de hävdar är CIA-chefen John Brennans hackade mejlkonto, det skriver flera medier. Läckan ska innehålla bland annat dokument om Brennans personliga säkerhetsklassificering samt uppgifter om tortyrmetoder. Enligt Wikileaks kommer fler dokument att släppas i dagarna.

IPG:s vinst minskar
Kommunikationskoncernen IPG:s resultat före skatt blev 139 miljoner dollar för tredje kvartalet 2015, att jämföra med 157,5 (-11,7 %) miljoner dollar för 2014. Detta beror på en 38 miljoner dollar förlust på försäljning av delar av företaget. De ökar dock sina intäkter för tredje kvartalet från 1,84 miljarder dollar till 1,87 miljarder dollar. Intäkterna för de första nio månaderna av året är 5,42 miljarder dollar – en uppgång med 8,3 procent från samma period i fjol. I Sverige äger IPG flera byråer, däribland IPG Lowe Brindfors och McCann.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.