Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Pitkänens nya satsning: opinionssajt

Publicerad: 4 Juni 2014, 07:55

Sakari Pitkänen.

Foto: Nikolai Jakobsen.

Alla ledare, debattartiklar och kolumner samlas i en mobilapp. Det är den tidigare Metro-chefen Sakari Pitkänens nya projekt. Han planerar att släppa appen "Tyckare" i september.


Ämnen i artikeln:

Sakari Pitkänen

Tanken är att samhällsintresserade, journalister, politiker och opinionsledare snabbt ska kunna se vad folk i Sverige tycker, varje morgon.  

Artiklarna kommer övergripande att analyseras ämnesvis av Sakari Pitkänen och hans team – så att användaren ska få en tydlig översikt.  

– Vi tror att det finns ett intresse att veta mer om personen bakom texten. Därför kommer vi sammanlänka dem med en presentation av Peter Wolodarski eller vem det än må vara, som ett slags tyckar-wikipedia, säger Sakari Pitkänen till Resumé.  

Varför ville du göra detta?
– Jag såg ett behov av en sådan här tjänst. Det är många som är intresserade av vad som sägs i traditionella mediers opinionsbildning. Mycket av det materialet läggs inte ut på webbsidorna eller finns bakom betalväggarna, samtidigt som kolumnisttyckandet blivit mycket viktigare i dag.  

Sakari Pitkänen säger att de inte kommer att lägga ut hela texter, och låst material kommer de hämta in information om via medievakningsföretaget Opoint.  

– Man skulle kunna tänka sig att det kommer finns en möjlighet att köpa loss den enskilda texten, efter avtal, säger Sakari Pitkänen.  

Du lanserar i appen i september. Finns det någon tanke där inför valet?
– Helst hade jag velat lansera den tidigare – redan till eu-valet. Men det här har inte gått att göra snabbare. Men vi vill gärna finnas en stund innan valet i höst.  

Hur ska du tjäna pengar på det?
– Affärsmodellen är inte helt klar ännu, men det finns ett par olika varianter. Antingen en prenumerationstjänst, att erbjuda styckeköp eller en annonseringslösning. Men jag är inte orolig på den punkten. Lyckas jag med det här rent tekniskt – och hittar målgruppen, kommer jag hitta ett sätt att få tillbaka sina investeringar. Men det här är inget som jag kommer bli rik på.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sakari Pitkänen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.