Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Planerar ta in annonser efter app-succén

Publicerad: 7 oktober 2013, 14:14

Peter och Jimmy Wixtröm är överväldigade över succén med uDecide.

Aftonbladet-fotograferna Peter och Jimmy Wixtröms app uDecide gör succé med 10 000 nedladdningar på sju dagar. Nu byter bröderna till en större server på grund av det hårda trycket – och förbereder för att ta in annonser. – Jag tror vi har en bra chans att tjäna bra med pengar på appen, även om inte det är huvudsyftet, säger Jimmy Wixtröm till Resumé.


Såväl Peter som Jimmy Wixtröm är anställda på Aftonbladet. Appen uDecide är ett hobbyprojekt som visat sig bli en oväntat stor framgång. Idén till uDecide kom till när Peter och Jimmy deltog i Aftonbladet och Hyper Islands gemensamma utbildning Aftonbladet Online Academy.

Appen ska lösa problemet med beslutsångest i en tid där man hela tiden står inför olika val.  uDecide är en slags Instagram-konkurrent där användarna laddar upp bilder men med en fråga, exempelvis "Ska jag köpa de här skorna?" med svarsalternativ.

Med direkt respons får användaren svar och därmed hjälp med sitt beslut.

–      Udecide är just nu det mest nedladdade sociala nätverket i Norden, vi  hade inte kunnat tro att det skulle gå så här bra, säger Jimmy Wixtröm  till Resumé.

Det hårda trycket på appen har gjort att Wixström-bröderna nu  byter till en större server.

Snart kommer det även in annonser.

–      Vi förbereder ett annonssystem, som vi testat på folk och som inte upplevs som störande, säger Jimmy Wixtröm.

Han säger att han tor att folk tröttnat lite på Instagram och att uDecide kommer med väldigt bra tajmning.

–      Det är tydligt att uDecide fyller ett tomrum som folk inte visste fanns.

Många har hört av sig och velat köpa in sig i bolaget.

–      Men vi har en klar bild av hur företaget ska utvecklas och det är jag och Peter som äger bolaget, säger Jimmy Wixtröm.

Huruvida arbetsgivaren Aftonbladet och dess ägare Schibsted är intresserade av att köpa in sig återstår att se.

– Men de har inte frågat än, säger Jimmy Wixtröm.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.