Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Platsannonser i fritt fall

Publicerad: 18 november 2008, 13:57

Platsannonseringen i oktober föll med 34 procent jämfört med i fjol. Ackumulerat har platsannonseringen fallit 10 procent i år. – Ju längre vi kommer på året desto mer backar platsannonseringen, säger Sifo Reklammätningars projektledare Lars Näsström.


Metro Stockholm är förloraren och Stockholm City vinnaren på Platsannonsmarknaden hittills i år.

Platsannonseringen är den tydligaste konjunkturindikatorn på annonsmarknaden. Den slår igenom direkt, det finns få förbokade stora kampanjer eller lager som ska säljas ut och den är svår att motverka med marknadsåtgärder.
Men Sifo Reklammätningar räknar bara bruttosiffror. Lars Näsström är tydlig med reservationerna:
– Vi vet inget om resultatgarantier som kan innebära att en platsannons ompubliceras flera gånger. Hos oss blir den då räknad flera gånger utan att den ger mer pengar in till tidningen.
– Men trenden är tydlig, ju längre året går desto större blir fallet för platsannonser. Inget annat annonssegment visar ännu denna tydliga trend. Det beror på en eftersläpning genom att mycket är förbokat, medan man inte kan jobba lika aktivt med plats.

Förlorare och vinnare

De stora förlorarna i oktober var GP, DI, Metro, Svenskan, Stormarknadspress samt Land & Rike. DN, Sydsvenskan och Mitti-tidningarna klarade sig bättre. City gick mot strömmen genom att öka kraftigt till följd av annonssamarbetet med Bonniers morgontidningar. Ackumulerat på årets första tio månader ser siffrorna annorlunda ut, vilket antyder en ryckighet hos annonsörerna under hösten. Här är Metro och Svenskan de stora förlorarna, medan DN och DI klarar sig bättre.

Faller fritt
City, Computer Sweden och Ny Teknik tappar ungefär lika mycket som genomsnittet. Stormarknadspress och Sydsvenskan har samma volym som föregående år, medan
Mitti-tidningarna och Land & Rike ökar.
De tidningar som är öppna med ”verkliga” siffror och reda pengar bekräftar bilden av en platsmarknad i kraftigt fall:
– I oktober
tappade vi 35 procent, säger Pontus Hallqvist på Sydsvenskan.
– Senaste halvåret har plats fallit med 25 procent jämfört med förra året och hittills i år är nedgången 17 procent. Nätannonseringen följer samma mönster.

Svårt att stå emot
– I pengar räknat betyder det att vi tappat ungefär 17 miljoner kronor. Det är svårt att göra motaktiviteter när plats faller. Vi erbjuder lite större profilannonser och publicering i City Malmö/Lund. Det kostar 10 procent extra men ökar räckvidden med 35 procent.
GP:s vd Lars Rundblom ser samma utveckling:
– Vi tappade 30 procent i intäkter på plats under oktober. Hittills på helåret har vi tappat 9 procent. Nästa år bedömer vi tappet till 25 procent jämfört med i år.

truefalse

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.