Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

PlayAd köper Flow Network

Publicerad: 9 November 2017, 08:56

PlayAd Media Group köper upp förlusttyngda Flow Network.


Ämnen i artikeln:

PlayAd Media GroupFlow NetworkPlayAd

Flow Network skulle bli en storspelare inom webb-tv och hjälpa lokaltidningar med rörligt innehåll. Bland ägarna fanns mediekoncernen NTM. Men satsningen har haft svårt att lyfta och bolaget har hittills gått med över 50 miljoner kronor i förlust sedan starten 2014.

Nu köper PlayAd Media Group upp bolaget. Affären sker genom en riktad nyemission varefter Flow Networks ägare blir delägare i PlayAd Media Group International. Lennart Foss, koncernchef för NTM, kommer att ingå i styrelsen.
– Affären är en win-win. Istället för att konkurrera blir vi någonting mycket större och bättre för svenska publicister, vilket är viktigt då konkurrensen från de globala aktörerna på online videomarknaden blir allt hårdare. Sammanslagningen kommer även innebära ett starkt erbjudande ut mot marknaden, kommenterar Flow Networks vd Mikael Benckert.

Genom uppköpet ökar PlayAd sin räckvidd och tillgång till innehåll.
– PlayAd kommer genom köpet av Flow Network bli ännu mer kompletta som mediehus inom online video i Norden. Vi kommer i och med Flow Networks etablerade redaktionsverksamhet att kunna erbjuda vårt nordiska YouPlay-nätverk ett högkvalitativt redaktionellt videoinnehåll för publicering inom nyheter, sport, featureområdet och så kallade explainers, säger Jonna Strandberg, Nordenchef för YouPlay.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.