Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Playboys jätteökning efter ny, rumsren strategi

Publicerad: 24 mars 2015, 10:15

Playboyikonen

Playboy.com har ökat med över 250 procent sedan herrtidningen beslutade att göra en förändring av innehållet på sajten.


Ämnen i artikeln:

Playboy

För sju månader sedan fattades ett beslut att försöka förändra innehållet på Playboys sajt och göra materialet mer rumsrent. Den så kallade safe-for-work-strategin innehöll ambitioner och förhållningssätt för Playboys online-material. Mer material skulle nu produceras in-house och innehållet skulle också täcka ett större område – bland annat inkludera nattliv, stil och humor. Det för att bredda målgruppen och få fler att läsa och dela Playboys nätinnehåll.

Innehållsglidningen skulle visa sig ge resultat. Antalet globala, unika besökare på sajten ökade med 258 procent mellan januari 2014 och januari 2015. Och antalet videovisningar på Playboy.com har ökat. Strategin har lett till att Playboy skaffat sig nya annonsörer inom områden som underhållning, tv, mode och livsstil.

Playboy själva tror att förändringen av innehållet är anledningen till att antalet unika besökare växt så mycket. Herrtidningen har också upplevt att intresset för deras sociala medier-kanaler har spridit sig. I dag har Playboy totalt närmare 30 miljoner användare på sina sociala plattformar Facebook, Twitter, Instagram, YouTube och Tumblr.

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Playboy

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.