Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Politikerna lovar studiebesök i mediebranschen

Publicerad: 25 Mars 2015, 12:40

Resumés anordnade mediepolitisk debatt tidigare i dag.

Foto: Andreas Elgstrand.

Sex politiker lovade att göra fem studiebesök var på företag i medie- och kommunikationsbranschen före sommaren. Detta efter en uppmaning av Resumés chefredaktör Claes de Faire under den fullsatta mediepolitiska debatten på Sergel i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

Anders EricsonPer BillClaes de Faire

Alla sex politikerna på podiet antog på utmaningen; Gunilla Carlsson, S, Per Bill, M, Per-Ingvar Johansson, C, Niclas Malmberg, MP, Angelika Bengtsson, SD, och Christer Nylander, FP. Resumé ska följa upp och politikerna kommer själva skriva på resume.se om besöken.

Tidigare under debatten hade kulturutskottets moderata ordförande Per Bill utmanat övriga genom att sätta målbilden att Sverige ska bli världens bästa land för medieföretag. Utgångspunkten med unikt bra yttrande- och tryckfrihetslagar är en god utgångspunkt menade han.
– Vid alla beslut finns en checklista om bland annat miljöeffekter. Nu sätter vi dit en ny checkpunkt; frågan om förslaget påverkar företagandet positivt, sa Per Bill och fick gillande nickar från samtliga partier.

Moderatorn Claes de Faire utmanade panelen att vidga målen till att Sverige inte bara ska bli världens bästa land att driva medieföretag i, utan också bästa land att driva reklamföretag och kommunikationsföretag i. Och för att lyckas på bästa sätt lockade han ut politikerna på studiebesök.

De politiska skiljelinjerna under debatten var annars påfallande få; alla utom MP var till exempel klart positiva till DAB, digitalisering av radion, och alla vill ta bort reklamskatten. Vilket de å andra sidan varit eniga om i riksdagen under 13 år, utan att något skett.  

Däremot skiljer sig synen på den kommersiella yttrandefriheten - något. Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer, som satt i expertpanelen önskade att politikerna skulle hålla fingrarna borta från lagstiftning som begränsar den kommersiella yttrandefriheten vad gäller utformning av cigarettpaket.
– Vi vill begränsa rökningen, men den kan ju inte förbjudas nu. Vi vill inte att man rekryterar nya rökare och därför är vi för hårdare begränsningar, sa Niclas Malmberg, MP.

Katarina Ekspong

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.