Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Politisk storhet att kunna ändra sig”

Publicerad: 8 Maj 2012, 14:30

S gruppledare i KU, Sven-Erik Österberg, ändrar uppfattning i frågan om att minska reklamtiden i tv och radio.

Foto: Pressbild.

Socialdemokraterna stöder inte längre förslaget om att minska reklamtiden från tolv till åtta minuter per timme. Detta är resultatet av dagens KU-möte där TV4 fick ge sin syn på hur tv-världen utvecklas: – Det ligger en politisk storhet i att kunna ändra sig om man får alla fakta på bordet, säger Sven-Erik Österberg, Socialdemokraternas gruppledare i KU.


Ämnen i artikeln:

TV4

"Det stör väldigt många, inklusive mig själv, att inte få se hela  program ostört utan att det titt som tätt sker avbrott." Så skriver  miljöpartisten Ulf Holm i sin motion om att minska den tillåtna  reklamtiden i tv från 12-8 minuter per timme.

Socialdemokraterna  har tidigare meddelat att man stött Miljöpartiets linje i frågan, men  efter ett möte i KU idag där TV4 fick en kvart på sig att ge sin syn på  tv-marknaden ändrar man alltså uppfattning i frågan:
– Skälet till  att vi har ändrat oss är för att vi har insett hur ensidigt förslaget  slår mot TV4 och inte de andra reklamkanalerna, säger Sven-Erik  Österberg.

Men vänta här. Att reklamkanalerna sänder från utlandet har ju varit känt hur länge som helst. Det började ju redan på Stenbecks tid?
–  Vi reserverade oss när man utökade reklamtiden år 2007, men när det nu  är skarpt läge har det funnits skäl att sitta sig ned och analysera om  det är rimligt att minska reklamtiden utifrån den givna situationen, säger Sven-Erik Österberg.

Han menar att man har gjort en utvärdering och tittat på olika argument, inklusive hur konsumenterna påverkas.

Det låter ändå som att TV4:s presentation föll i god jord med andra ord?
–  Man behöver inte köpa allt, men det är tydligt hur TV4 drabbas och det  är heller inte bra om verksamheten tvingas flytta utomlands för då  tappar vi ju jobbtillfällen, säger Sven-Erik Österberg.

Det låter  ändå som att ni vaknade upp först i samband med KU-utfrågningen. Jag  menar återigen måste ni väl ha känt till att de andra kommersiella  kanalerna sänder från utlandet?
– Det var ingen utfrågning, utan ett betänkande kring en motion. Och vi kände som sagt inte till alla detaljer, säger Sven-Erik Österberg.

Han räknar med att utskottet fattar ett beslut på torsdag, men vad det blir är alltså i princip klart:
–  Det var inte så att vi blev övertygade i och med TV4:s framställning,  utan det här beslutet stod ganska klart för oss redan förra veckan,  säger Sven-Erik Österberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.