Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Politiskt parti använder Instagram-bot för att öka engagemanget

Publicerad: 27 Augusti 2018, 11:24

Automationsprogrammet Influencerparadise gör det möjligt att använda sig av en bot för att interagera på ett mänskligt sätt via Instagram. Enligt grundaren använder ett politiskt parti just nu tjänsten.


Ämnen i artikeln:

InstagramAISverigedemokraterna

KTH-studenten Fredrik Gisslén började för cirka ett år sedan att utveckla ett automationsprogram för Instagram som kunde lajka, kommentera, följa och avfölja användare på plattformen. Genom att använda en slags AI-metod som läser av människors beteenden har han skapat en bot som interagerar på ett mänskligt sätt.

När programmet och tjänsten Influencerparadise var klar började Fredrik Gisslén testa det på egna Instagram-konton. På åtta månader fick han cirka 16 000 följare på ett av kontona, och då förstod han att marknaden för tjänsten skulle bli stor. Det resulterade i att några företag och startups fick testa tjänsten.

– De var jättenöjda. Nu kan man vem som helst använda tjänsten. Man når snabbt ut till nya människor. Idag så anlitar företag pr-byråer som gör detta, vilket förmodligen är ganska dyrt, här betalar de en hundralapp i månaden som gör det ännu bättre, säger Fredrik Gisslén till Resumé.

Fredrik Gisslén uppger även att ett politiskt parti nu använt tjänsten under en månads tid, vilket innebär att man alltså använder en bot för att få antalet följare att trissas upp. Han vill dock inte svara på vilket parti det rör sig om.

– Det ser ut som att det är en vanlig människa som sitter och lajkar och kommenterar. Instagram vill helst inte att man håller på med sånt där, eftersom det ska vara ett socialt nätverk, men vad jag förstår det som är det vanligt att företag anlitar pr-byråer för att få hjälp med publiciteten på sociala medier. Det är en del pr-byråer som har börjat testa tjänsten, men det är inget man pratar högt om. Instagram vill ju förhindra att det ska vara automatiserat.

Tjänsten har funnits i cirka en månad. På den tiden har flera partier växt på Instagram. Bäst har det gått för Sverigedemokraterna som den senaste månaden ökat i antalet följare med 20 000. Det innebär att man på bara en månad ökat med en tredjedel och gått till cirka 68 000 följare totalt.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna, avfärdar dock att de skulle ha något med boten att göra.

– Nej, det är verkligen inte vi. Skulle det komma fram att vi använde oss av en bot så skulle det döda engagemanget på alla våra kanaler, säger Joakim Wallerstein till Resumé.

Aftonbladet har tidigare visat hur partierna fortsätter att växa på sociala medier under valspurten. Sverigedemokraterna är ohotad etta och på Facebook har man lika många lajks, delningar och kommentarer som alla de andra partierna tillsammans under perioden 23 maj och 23 augusti.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.