Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pontus Schultz pris till Antonia Ax:son Johnson

Publicerad: 17 september 2013, 08:37

Antonia Ax:son Johnson.

Foto: Pressbild.

Företagaren Antonia Ax:son Johnson har tilldelats Pontus Schultz hållbarhetspris – ett pris för ett mänskligare näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Antonia Ax:son JohnsonPontus Schultz

Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv grundades efter att Pontus Schultz, chefredaktör på Veckans Affärer,  förolyckats i augusti 2012.

Det är första gången priset delas ut – och det går till Antonia Ax:son Johnson. Utmärkelsen delades ut av jämställdhetsminister Maria Arnholm i samband  seminariet ”Inspirera, påverka och agera”, som arrangeras igår av stiftelsen.

– Som företagare har jag under en lång tid varit emot det kortsiktiga  tänkandet som tyvärr styr en så stor del av näringslivet. Det var till  en början ganska tufft att utmana de rådande normerna, men det har lagt  grunden för våra framgångar och jag är därför mycket glad över att bli  uppmärksammad för detta, säger Antonia Ax:son Johnson i ett  pressmeddelande.

Juryns motivering:

"Pontus Schultz pris för ett mänskligare näringsliv går till en  företagare som med stort mod och framgång följt sina grundvärderingar  och uthålligt bedrivit ett konkret förändringsarbete genom att integrera  hållbarhet, jämställdhet och mångfald i sin affärsverksamhet. Vi är  stolta över att få ge årets pris till en person som genom sitt ledarskap  visat att företagande är en viktig förändringskraft för ett mänskligare  samhälle och att hållbart företagande är lönsamt."

Juryn för priset är densamma som styrelsen för Pontus Schultz  stiftelse: Lisen Schultz, forskare vid Stockholm Resilience Center, Eva  Swartz–Grimaldi, ordförande för Norstedts Förlagsgrupp, Hans Stråberg,  tidigare vd för Electrolux, Börje Ekholm, vd Investor, Michael Wolf, vd  Swedbank, Johan Rockström, professor i miljövetenskap och chef för  Stockholm Resilience Center, Mattias Fyrenius, vd Nobel Media, Sara  Öhrvall, chef Research & Development Bonnier och Carl Forsström,  grundare av Mindmakers PR.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.