Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag19.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Pr-byrån Kreab öppnar i Kuba

Publicerad: 31 Mars 2016, 06:41

Charlotte Erkhammars Kreab öppnar kontor i Kuba.

Foto: Colourbox/Sören Andersson

Byrån Kreab fortsätter expandera i Latinamerika, fotbollslegenden Pelé stämmer Samsung för annons och kolumnisten Fredrik Virtanen debuterar som dramatiker.


Ämnen i artikeln:

SVTKreabSamsungFredrik Virtanen

Kreab öppnar i Kuba
Kommunikationsbyrån Kreab har tidigare öppnat kontor i Brasilien, Colombia och Equador – nu är det Kubas tur, rapporterar Di.

– Det känns jättespännande och ligger rätt i tiden nu när Obama har varit här – och Rolling Stones, säger Charlotte Erkhammar, koncernchef för Kreabgruppen, till tidningen.

Bakgrunden till det nya kontoret är att många företag har ambitioner om att etablera sig på ön, samtidigt som det finns en förhoppning om att USA ska lyfta handelsembargon, menar Charlotte Erkhammar. Chef för Kubakontoret blir Oniel Diaz Castallanos.

Kreab har 500 medarbetare i 25 länder.

Kolumnisten Fredrik Virtanen debuterar som dramatiker
Fredrik Virtanen
har skrivit pjäsen ”Vapenvila” som har premiär den 19 augusti på utomhusscenen Teater under bron i Stockholm, skriver DN Kultur. Pjäsen, som han debuterar med, ska handla om ”vapen, politik, kärlek och skuld” enligt honom själv, närmare bestämt en småbarnspappa som säljer vapen på dagarna efter att ha lämnat barnen på förskolan.

– Det är en ganska skruvad pjäs som handlar om kamp och moral men även om svensk vapenexport, säger Virtanen till DN.

Regissör är Sofia Ledarp som också hon debuterar.

SVT börjar sända nyheter på lätt svenska
Tanken är att nyhetssatsningen ska underlätta för nyanlända, och fungera som ett medel för att lära sig svenska. Det fem minuter långa programmet börjar sändas på fredag och ska gå klockan 17.15 varje vardag, rapporterar SVT.

– Det kommer vara nyheter, tanken är att man ska få i sig det man behöver när man bor i Sverige. Men vi kommer kanske inte göra precis samma nyhetsvärdering som i de större sändningarna – utan målgruppsanpassa innehållet lite grann, säger programledare Anna Olsdotter Arnmar till SVT, och berättar att det till exempel kan handla om att förklara vad partier står för istället för att bara uppge partinamnet.

Inslagen kommer att fokusera på nyheter som bedöms som särskilt viktiga för målgruppen.

Amerikansk nyhetsbyrå samarbetade med nazityskland
När Hitler kom till makten i Tyskland 1933 fick alla internationella tidningar sluta rapportera från landet – utom en. Nyhetsbyrån Associated Press tilläts stanna och verka i Tyskland ända fram till 1941, och anledningen ska vara att de ingick i ett avtal med nazisterna, skriver The Guardian. Uppgifterna kommer från tyska historikern Harriet Scarnberg som har publicerat en artikel i vetenskapstidskriften Studies in Contemporary History

På redaktionen jobbade bland annat en reporter som parallellt var anställd på nazistpartiets propagandaavdelning och en fotograf som var medlem i SS propagandadivision. Det ska ha ingått i det avtal som betydde att byrån lät bli att publicera material som kunde underminera Naziregimen.

Associated Press dementerar att det ska ha rört sig om ett samarbete.

Pelé stämmer Samsung för annons
Samsung ska ha försökt få den gamla fotbollsstjärnan att ställa upp på en reklamkampanj, men utan att lyckas, skriver The Verge. När de senare kom ut med en helsidesannons för en tv-modell ansåg Pelé att de använt en fotbollsspelande person som liknade honom för mycket, bland annat eftersom han gör en cykelspark som Pelé anser sig vara känd för – och har därför stämt företaget på 249 miljoner kronor för att annonsen ska vara missvisande.

Hans namn nämns aldrig i annonsen och Samsung har valt att inte kommentera händelsen.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.