Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 22 mars 2012, 08:03
Journalister blir nuförtiden nedringda av pr-konsulter som undrar om man fått deras pressmeddelanden...
49 procent av journalisterna anger också att kontakten med kommunikatörer har blivit vanligare, visar en undersökning från Cision.
Ämnen i artikeln:
CisionCisions undersökning visar också att 68 procent av journalisterna lägger mindre tid på varje artikel idag jämfört med för fem år sedan, medan 40 procent av kommunikatörerna anger att de idag kan lägga mer tid på journalistrelationer.
– En slutsats skulle kunna vara att PR-konsulter och kommunikatörer har fått större inflytande över mediernas innehåll, säger Alexander Mason, sälj- och marknadsdirektör på Cision, i en kommentar.
Undersökningen visar även att Sveriges journalistkår är övervägande positiv till hur journalistiken påverkas av sociala medier och medborgarjournalistik.
Magnus Helander
Ämnen i artikeln:
Cision