Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pr-spelet bakom Apples iPhone-lansering

Publicerad: 14 september 2018, 06:33

Foto: Pressbild

Apple tog över hela Twitter, Sveriges största företag missar Facebook-annonsering och Snap gör Our Story tillgängligt för mediepartners.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Pr-spelet bakom Apples iPhone-lansering
Ett stort pr-arbete ligger bakom Apples iPhone-lansering i veckan, skriver Digiday. Marknadsföringsbudgeten lades på Twitter – en plattform som Apple aldrig har använt för eget bruk.. Bolaget har aldrig själva twittrat, till mångas förtret, men inför lanseringen hårdsatsade de på plattformen. De spenderade bland annat 200 000 dollar per dag för att promota trenden, en skräddarsydd påminnelse kring eventet för 250 000 dollar per dag, promotade tweets på 12 språk och flaggning för livestreaming. Varken Twitter eller Apple har velat kommentera artikeln.

Sveriges största företag missar Facebook-annonsering
Bara en 30 procent av Sveriges 500 största företag annonserar idag på Facebook, trots att varannan svensk dagligen besöker plattformen. Det visar en ny undersökning från Ingager. – – Förmodligen innebär det en stor missad potential. Att använda sig av enbart TV- och utomhusreklam fungerar inte längre, säger Amalia Thoors, partner på Ingager i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar även att 79 procent av Sveriges 100 största e-handelsföretag annonserar på Facebook.

IHeartMedia gör förvärv
IHeartMedia har köpt podcastföretaget Stuff Media för 55 miljoner dollar, enligt uppgifter till Wall Street Journal. IHeartMedia lämnade in en ansökan om konkurs tidigare i år, men ska nu vara på fötterna igen.

Snaps ”Our Story” till mediepartners
Snapchat gör det möjligt för medieparters, som bland andra CNN, NBC News och NowThis, att dra användarnas bilder eller videor till deras egna Snap stories. Our stories introducerades 2015 och låter användarna lägga upp material från till exempel event på en karta. Den nya funktionen för publicister kallas ”collect Snaps” och tanken är att man ska kunna använda detta innehåll vid exempelvis breaking news.

Maria Trädgårdh lämnar Aftonbladet för SVT
Maria Trädgårdh
, idag chef för Aftonbladet gräv & story, lämnar tidningen efter 29 år. Hon går istället till SVT:s dokumentärredaktion. Maria Trädgårdh har bland annat belönats med Stora Journalistpriset tillsammans med Magnus Ringman samt Grävande journalisters pris. Aftonbladet ska nu inleda rekryteringen av Maria Trädgårdhs ersättare. Under tiden leds arbetet av redaktionschef Karin Schmidt Hellsing.

Nike-aktien slår rekord efter kampanjen
Ingen har väl missat Nikes ställningstagande med reklamfilmen Dream Crazy. Försäljningen har ökat med stora belopp de senaste dagarna och igår meddelade ESPN:s affärsreporter Darren Rovell att Nike-aktien stängde på rekordhöga siffror. Här är hans tweet:

— Darren Rovell (@darrenrovell) 13 september 2018Nike stock closes at $83.47, an all-time high for the company.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.