Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pressekreteraren försökte styra DN – möter stark kritik

Publicerad: 5 oktober 2017, 06:15

Pressekreterare ansåg att DN:s läsare inte var intresserade av Transportstyrelsen, Pekka Heino lämnar SVT och Buzzfeeds Twittershow når miljonpublik.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterDNMorgonsvepet

EU- och handelsministern Ann Linde var den första som informerades på regeringskansliet om säkerhetsriskerna på Transportstyrelsen. Sedan avslöjandet i juli har Dagens Nyheter haft en intervjuförfrågan med henne – men två intervjuer har ställts in.

I en artikel på sajten publicerar nu reportern Kristoffer Örstadius de frågor som han vill ställa till Ann Linde. Svaret från pressekreteraren Darina Agha, där hon försöker avgöra vad läsarna vill ha, fick under gårdagskvällen stor uppmärksamhet.

”Jag tänker lite på hur ni jobbar. Allting har med timing att göra. Just nu känns det inte som att Transportstyrelsen är något som folk vill läsa om. Känner ni verkligen att era läsare har det intresset och behovet?”, säger hon bland annat.

Här är några av reaktionerna:

— Kristina Lindquist (@Syrran) 4 oktober 2017Denna pressis-passage i @KOrstadius text är HELT ofattbar: pic.twitter.com/gCqIi94830
— Viktor Barth-Kron (@viktorbk) 4 oktober 2017Hur var det det hette? Alla är journalister. https://t.co/8XIVBQGUfb pic.twitter.com/cpOzI3Panz
— Kenan Habul (@Kenan_Habul) 4 oktober 2017Herrejävlar. Har alla politiker blivit galna? pic.twitter.com/iEGrIs5S8j
— Jens B Nordström (@jensbnordstrom) 4 oktober 2017Det här är verkligen provocerande dumt. https://t.co/4O9M1g5UqM

Buzzfeeds nyhetsshow når en miljon dagligen
Buzzfeed’s nyhetsshow ”AM to DM” som sänds på Twitter når en miljon tittare – varje dag. Det skriver Techcrunch. Hur många av dessa tittare som tittar på hela episoder är oklart, då de även räknar in de som tittar kortare segment. Twitter har på senare tid satsat hårt på bland annat livevideo och tv-nätverkens shower.

Pekka Heino lämnar SVT
Go’kvälls programledare Pekka Heino slutar på SVT efter 32 år. Anledningen till att han slutar ska dels vara av privata skäl och att han har mått psykiskt dåligt. Han säger till Aftonbladet att han vill fortsätta programleda i tv, men att han även vill göra andra saker han inte kunnat som SVT-anställd.

NY Times delar ut Google Home
Gårdagens stora grej var Googles hårdvaruevent med flera nyheter, däribland den nya AI-högtalaren Google Home Max och nya smartphones som båda ska utmana Apples produkter. Nu hoppas NY Times kunna behålla sina stigande prenumerationssiffror genom att dela ut en Google Home med sina prenumerationer på 17 dollar och 18 dollar. En Google Home ligger idag på 130 dollar.

Airbnb’s marknadschef slutar
Jonathan Mildenhall kliver ner från sin position som marknadschef för Airbnb efter tre år. Han kommer nu att öppna sin egen konsultfirma. I en post på Facebook skriver han att företaget kommer starta nästa år och arbeta med inte mindre än 20 partners. Mildenhall har en bakgrund på bland annat BBH. Han har inte varit sen med att kritisera bland annat reklammarknaden och Facebook.

IT-jättarna ska vittna i Rysslandsutredning
Facebook och Twitter meddelade igår att de ska vittna för den amerikanska kongressen den 1 november, om deras roll i påverkandet av det amerikanska valet 2016. Även Google är inbjudna, men har inte gett något besked. Flera inom kongressen kräver hårdare reglering av dessa it-jättar och det förväntas bli grillning, enligt Recode.

Medieföretag som vägrar ”pivot to video”
Sommarens ordtrend ”pivot to video” är inte så enkelt som man tror. Mediehus som gör detta kan vänta sig trafik- och intäktstapp, visar flera undersökningar, bland annat från Digiday. The Telegraph, Axel Springer och Trinity Mirror är några som inte lyssnar till trenden, utan fortsätter med sin agenda. Trinity Mirror säger bland annat att pre-roll-video är mindre än tio procent av mediehusets digitala intäkter.

AMC tar in sex sekunders-reklam
AMC planerar att köra sex sekunders-annonser i ”The Walking Dead” i slutet på oktober, skriver Adage. Tv-nätverket är ute och säljer annonserna just nu. Sex sekunders-reklam hr blivit en stor snackis sedan YouTube lanserade detta förra året.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.