Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Pressen ökar på Aftonbladet och TV4: ”De visste om allt”

Publicerad: 20 oktober 2017, 06:34

Sofia Olsson Olsén pressades i Aktuellt och flera chefer på TV4 ifrågasätts efter sexanklagelserna mot en av kanalens profiler.

Hur mycket har cheferna egentligen känt till kring de anklagade mediemännen? #Metoo-manifestationer på söndag och nu ska Facebook hjälpa mediehusen med intäkter. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénAnna Rastner#MeTooFacebookAftonbladetTV4Google

Aftonbladets medarbetare som är anklagad för våldtäkt har tagit timeout och tidningen genomför en utredning. I går meddelade TV4 att man tar sin profil som anklagas för omfattande sexuella trakasserier ur tjänst. Men frågan många ställer sig är hur mycket medieföretagen egentligen visste och varför de agerar först nu i samband med #metoo- kampanjen där trycket mot mediemännen på sociala medier har varit omfattande. I går pressades Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsen av Anders Holmberg i SVT:s Aktuellt, bland annat kring varför man inte har gjort mer journalistik kring sin egen medarbetare när de skrivit flera artiklar om fallet med den anklagade TV4-profilen.
Tidningschefen säger att det kommer att göra en journalistisk granskning i fallet.
– Det är fel att säga att vi inte lägger ner vår själ i det här. Det är nya uppgifter även för oss och vi jobbar verkligen med frågan sade Sofia Olsson Olsén i Aktuellt.

Anders Holmberg: Har ni intervjuat de nya kvinnorna som anklagar den här personen?
– Vi pratar med människor, ja. Men jag vill inte gå in på exakt vilka arbetsmetoder vi har.

Anders Holmberg: Varför har det inte blivit någon journalistik av det?
– Vi jobbar ju på det säger jag. Vi jobbar just nu för att gå till botten med frågan och få svar på vad som har hänt, vad vi kan berätta och vad vi ska berätta. När det är klart måste vi ta ett beslut i fall vi ska publicera namn eller inte.

På frågan varför man inte namnger medarbetaren säger hon:
– Det är fortfarande rykten, vi måste gå till botten med vad de här uppgifterna innebär.  

Under torsdagen publicerade båda kvällstidningarna nya uppgifter om TV4-profilen vars trakasserier ska ha pågått systematiskt under flera års tid. Enligt en av kanalens tv-profiler med TV4 och produktionsbolaget Meter högst medvetna om situationen. Kanalen anklagas för att mörka situationen i flera år.
– TV4 och Meter visste allt, men blundade för det. De skyddar hellre sin polare än oss. Det var jag som var sextrakasserad och utnyttjad, men det var ändå jag som fick lämna produktionen, säger kvinnan till Aftonbladet.

– Han skickade bland annat sexfilmer till mig. Det var något som TV4 fick reda på men som jag fick skulden för. Jag fick inget stöd från dem och istället för att konfrontera honom försökte de få bort mig från programmet. Jag blev helt enkelt obekväm för det han utsatt mig för, det är fruktansvärt att jag fick skulden för det han gjorde. Han var viktigare för dem.

Kvinnlig assistent: De betalade för min tystnad.
Anna Rastner, programchef på TV4, hävdade i gårdagens Nyhetsmorgon med bestämdhet att kanalen inte betalad någon kvinnlig medarbetare för att hålla tyst, inte heller produktionsbolaget vad hon visste. I går gick ett av TV4-profilens offer ut i Aftonbladet och berättade hur hon fått en löneförhöjning av Meter till följd efter ett övergrepp av profilen på en personalfest.
Aftonbladet: Försökte de köpa din tystnad?
Kvinnan: – Ja, absolut. Jag fick några tusenlappar. Endemol Shine Nordics, Meters moderbolag, har inlett en internutredning med anledning av anklagelserna mot TV4-profilen.  

#Metoo-manifestationer på söndag
#MeToo-uppropet flyttar från sociala medier till gator och torg runtom i Sverige på Söndag. Caroline Solskär ligger bakom initativet och har samlat deltagare via en Facebooksida sedan hennes egen berättelse om sexuella trakasserier bemötts med kränkande kommentarer.
– Jag kände att det här är så himla viktigt så det behöver bli mer än en hashtagg på sociala medier, säger hon till Expressen.

Facebook ändrar strategi – ska hjälpa mediehus med intäkterna
Under torsdagen meddelade Facebook att bolaget har kommit överens med tio tidningar, bland annat Washington Post och The Economist, om att ge appanvändare tillgång till en limiterad mängd artiklar per månad. När användaren passerar gränsen för antal gratisartiklar kommer Facebook hänvisa vidare till tidningarnas prenumerationstjänst. Det skriver Reuters. Den nya strategin är en helomvändning från Facebooks tidigare vilja att hålla kvar användare på plattformen. Den nya lösningen som kommer rullas ut sker på försök i ett första skede. Det rapporterar Reuters. Wall Street Journal och Financial Times är två av tidningarna som valt att inte hoppa på satsningen.

Twitters plan för arbetet mot trakasserier
Twitter har nu lagt fram vilka konkreta åtgärder bolaget tänker vidta för att komma till rätta med hot, hat och trakasserier på plattformen. Tidsplan innehåller över 20 förändringar som kommer att verkställas med start den 27 oktober. En del av åtgärderna visar att bolaget kommer att bli mer proaktivt när det kommer till att bannlysa innehåll på plattformen. Det skriver Engadget.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.