Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Prestigetidning börjar med Snapchat

Publicerad: 21 september 2016, 08:11

Le Monde vill nå unga genom Snapchat. Med sig tar man tunga annonsörer.


Ämnen i artikeln:

Le Monde

– Snapchat är hyresvärden, Le Monde har ett rum i byggnaden, säger onlinechefen Michael Szadkowski om att den franska prestigetidningen Le Monde börjar publicera innehåll på chattjänsten.

Le Monde är en av åtta publicister i Frankrike som använder Snapchats Discovertjänst, skriver Digiday. Där kommer även bland annat franska Cosmopolitan och Tastemade publicera innehåll. Mycket av det amerikanska innehållet på Snapchat Discover är lättsamt, men Le Monde kommer tackla tyngre frågor, enligt Digiday.

– Den franska publiken är passionerad kring politik och internationell ekonomi. Det här är mer populärt än nöje. Vi är ett land där seriösa saker intresserar många, inklusive unga, säger Szadkowski.

Le Monde kommer ha ett Snapchat-team på sju personer, varav två anställs inifrån publicisten. Teamet kommer bestå av sociala medier-redaktörer och rörlig bild-redaktörer.

Le Monde tar med sig Dior, Louis Vuitton och Schweppes som annonsörer.

Björn Wallenberg

Ämnen i artikeln:

Le Monde

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.