Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Printraset bakom nedskärningarna

Publicerad: 2 september 2014, 10:56

Gunilla Herlitz, vd på Expressen.

Foto: Andreas Elgstrand.

Själv fick hon sparken från Expressen för ett antal år sedan. Nu har Gunilla Herlitz rivstartat sitt nya vd-jobb för kvällstidningen med att kapa 70 tjänster, varav 50 på redaktionen. – Det handlar faktiskt om att investera för framtiden även om det är ett tråkigt sätt som vi måste göra det på, säger hon till Resumé.


Styrelsen hade möte idag där man klubbade beslutet och ledningen håller möte med facket under morgondagen.

Bakgrunden till beslutet är de pågående strukturomvandlingarna där alltfler konsumerar nyheter via digitala kanaler, enligt Gunilla Herlitz.

– Expressens totala annonsintäkter var visserligen högre per den sista juli i år än motsvarande period under förra året, men vi ser en ordentlig nedgång på print, säger Gunilla Herlitz.

Hon menar ändå att nedgången kompenseras av en otrolig tillväxt för det digitala området, men att neddragningarna bland annat handlar om att få loss medel för att kunna göra de investeringar som krävs för att kunna hänga med i det digitala medielandskapet.

– I tidigare affärsmodeller kom över 70 procent av intäkterna från print, men så ser det inte ut längre. Vi måste rusta för detta, säger Gunilla Herlitz.

Hon kan inte bedöma hur mycket pengar man kommer att spara genom neddragningarna och hur mycket som kan användas för att investera i digitala tjänster – enligt chefredaktör Thomas Mattsson rör det sig om cirka 80 miljoner kronor som kan användas till viktiga investeringar, bland annat.

– Vi har ju startat Omtalat.nu exempelvis och det går ju att starta hur många sådana projekt som helst, säger Gunilla Herlitz.

Hon berättar att styrelsen gav ledningen i uppdrag före sommaren att planera för neddragningar – vid den tiden var Gunilla Herlitz styrelseordförande för Expressen, medan idag är hon alltså ny vd efter Bengt Ottosson som fått sparken.

Ständiga digitala investeringar är också nödvändiga eftersom man inte kan räkna med att läsaren kommer av sig själv, enligt Gunilla Herlitz.

Du är bland annat både vd för DN och Expressen, ordförande för Sydsvenskan och chef för affärsområdet News Sweden. Hur hinner du med allt?
– Det finns otroligt duktiga ledningar på de olika tidningarna. Annars skulle det såklart inte gå, säger Gunilla Herlitz.

Ni dementerade tidigare våra uppgifter om stora neddragningar på Expressen och nu är det ett faktum. Varför dementerades uppgifterna?
– Det gjorde jag inte, men 100 tjänster nämndes och det var ju i alla fel, säger Gunilla Herlitz.

Hur väl positionerade tycker du att Expressen i är i förhållande till Aftonbladet när det gäller just det digitala?
– Aftonbladet har en stark position och är fortfarandemarknadsledande på området, men Expressen har tagit marknadsandelar både vad gäller pengar och trafik, säger Gunilla Herlitz.

Du fick själv sparken från Expressen i början av 2002. Hur kändes det?
– Det var såklart ett jobbigt besked. Det är ju inget man räknar med. Men man måste komma ihåg att det inte behöver innebära slutet på allting.

Har du drivits av en revanschlystnad efter det?
– Nej, och om jag hade någon så har jag klarat av det för länge sedan, säger Gunilla Herlitz.

Hon vill understryka att det rör sig om tjänster och inte 70 personer som försvinner.

Expressen höjer priset på tidningen med 2 kronor till 17 kronor på fredag denna vecka.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.