Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Priset: 350 miljoner

Publicerad: 22 juni 2013, 21:25

Enligt den norska branschsajten Kampanje slantade Aller Media upp motsvarande 350 miljoner svenska kronor för Dagbladet – storaffären som presenterades i torsdags.
Även Bonnier, Schibsted, Stampen, TV 2 och Egmont erbjöds köpa den norska dagstidningen.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaDagbladet

Aller-koncernen utökar sin norska tidningsportfölj som sedan tidigare bland annat består av magasinen Allers, Se og Hør, KK, Henne, Autofil och Båtmagasinet.

Köpet av Dagbladet från Berner-gruppen uppges ha gått loss på cirka 300 miljoner norska kronor – runt 350 miljoner svenska kronor. Det skriver Kampanje.com.  Affären är ett sätt att stärka konkurrenskraften gentemot de de andra stora mediehusen Schibsted, Amedia og Egmont.

Dagbladet är Norges tredje största tidning efter Aftenposten och VG – och sajten går ännu bättre, Dagbladet.no är landets näst största tidning på nätet.

Aller Media är en del av den nordiska, familjeägda, Aller-koncernen som  omsatte 4 miljarder danska kronor 2012.  I Norge har  Aller en omsättning på 1,1 miljarder norska kronor – genom köpet av Dagbladet ökar den siffran till 2,1 miljarder norska kronor.  

Aller-chefen Roger Hansen siktar på en dubblad digital omsättning för mediehuset i Norge, inom 3-5 år, vilket innebär cirka 600 miljoner norska kronor.

Dagbladets pappersupplaga föll med 12 procent 2012 och tidningen gick back med cirka en halv miljon norska kronor. Aller å sin sida gjorde ett minusresultat på 16 miljoner norska kronor i fjol.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Aller MediaDagbladet

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.