Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Priset för OTW: 120 miljoner

Publicerad: 19 januari 2017, 08:09

Foto: Andreas Elgstrand

Aller Media betalade 120 miljoner kronor för OTW till krisande Stampen i somras. Det framgår av Aller Medias bokslut som visar ett företag med svagt fallande omsättning, men starkt kassaflöde från verksamheten.


Ämnen i artikeln:

ContentbyråerStampenAller MediaOTW

Svenska Aller Media investerar tungt i digital transformation, bygger contentredaktion och native-studio, rekryterar digital kompetens och influencers samt startar nya digitala tjänster.

Ett stort steg var köpet i somras av OTW, vars 60 anställda gör ett 40-tal contentprodukter på papper och webb samt har en stor rörlig produktion. Stampen köpte OTW 2010 och betalde då över 200 miljoner kronor. I somras tvingades Stampen i samband med sin betalningsinställelse rea bort det lönsamma dotterbolaget för 120 miljoner.

LÄS MER: Aller Medias vd: "Unga kvinnor köper inga tidningar längre"

Det brutna räkenskapsåret som slutade 30 september var för Aller Media ett år av omstrukturering. Personal har köpts ut och ny digital kompetens har rekryterats, både redaktionellt och på säljsidan. Båda åtgärderna kostar pengar. Bolag har fusionerats in och det dyrköpta Frida Förlag har skrivits ned, rustats upp digitalt och döpts om till FAB Media. Samtidigt har Aller Media sålt fastigheten i Helsingborg, flyttat huvudkontoret till Stockholm och koncentrerat familjetidningarna till Malmö.

Omsättningen i moderbolaget blev 1 409 miljoner kronor, en minskning med måttliga 2 procent. Resultatet mätt som ebit blir 28 miljoner, en marginal på ynka 2 procent. Men när dotterbolagen FAB Media, Make Your Mark och OTW (konsoliderat under 3 månader) läggs till blir omsättningen 1 560 miljoner, rörelseresultatet mätt som ebitda 113 miljoner och kassaflödet från den löpande verksamheten 170 miljoner.

Förklaringen ligger i att Aller Media betalar royalty till koncernmodern i Köpenhamn för rätten att använda titlarna, i år 27 miljoner. Dessutom tar danskarna ut en"management fee" av sitt svenska dotterbolag. Hur stor avgiften är och vilka tjänster som levereras framgår inte av bokslutet. Avsikten är att sänka resultatet och undgå skatt i Sverige.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.