Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Priset var helt avgörande”

Publicerad: 8 Januari 2016, 10:24

Anders Eriksson, Bonniers affärsområdeschef för Business to Business

Foto: Jonas Eltes

Bonnier Business Press vd Anders Eriksson kommer att sakna Børsen som produkt. Samtidigt anser han att försäljningen är rätt beslut för Bonnier och med nästan en miljard kronor på fickan får bolagets förvärvsstrategi nya muskler.


Ämnen i artikeln:

BørsenBonnier Business Press

Tidigare i dag stod det klart att Bonnier AB säljer Danmarks ledande affärstidning Børsen till JP/Politikens Hus för 800 miljoner danska kronor, motsvarande knappt en miljard svenska kronor.

Bonnier Business Press vd Anders Eriksson ser stora möjligheter med pengarna som frigörs, men håller samtidigt produkten Børsen högt.

– Børsen är en väldigt bra verksamhet som har tre rekordår bakom sig och har en ljus framtid. De har en affär som jag tror på. Men vi blev kontaktade av JP/Politikens Hus och fick en förfrågan med ett väldigt bra bud.

Priset var avgörande?
– Priset var helt avgörande och det här är pengar som vi kan använda för att fortsätta med den digitala transformationen av våra verksamheter och vår förvärvsstrategi.

Ville du sälja?
– Jag står bakom affären och vet att den är bra för Bonnier AB. Samtidigt finns det andra aspekter.

Vilka är dessa aspekter?
– Børsen är framgångsrika, är en bra verksamhet och har en bra framtid. Samtidigt är det här rätt beslut för Bonnier.

Vid ett styrelsemöte för två år sedan slogs det fast att Bonnier ska dubblera omsättningen för b2b. Hur ser du den målsättningen i ljuset av försäljningen?
– Det här ger ökade investeringsmöjligheter för Bonnier och affärsområdet Business to Business. Det skapar möjligheter för att fortsätta vår förvärvsstrategi och göra digitala investeringar i den befintliga verksamheten.

Vilka förvärv skulle du vilja se?
– Det kan jag inte uttala mig om konkret. Men det finns ett antal som vi tittar på och förvärvsstrategin är central inom b2b. Nu får vi nya resurser att fortsätta med den strategin.

Tror du att danska konkurrensverket kommer att säga ja?
– Vår uppfattning är att den kommer att gå igenom. Det är så våra jurister bedömer läget. Vår analys är att det kommer att gå igenom.

Processen kan ta upp till sex månader. Hur kommer det gå att bedriva Børsen fram till dess?
– Där tror inte jag att det kommer att vara något problem. Ledningen har en budget och en strategi som de kommer att jobba efter. Det kommer att flyta på både nu och efter transaktionen. JP/Politiken har också garanterat att de inte kommer att göra några nedskärningar eller större förändringar. Den typen av intern problematik kommer inte att uppstå.

Vilka investeringar skulle du vilja se?
– Som jag ser det så ska pengarna investeras i digitala verksamheter. Men det är ett beslut som ligger hos Bonnier AB:s styrelse. Pengarna är inte öronmärkta för något speciellt.

Är det medieprodukter eller andra typer av digitala tjänster ni ska köpa?
– Det kan nog vara både och. Satsningen kommer att vara på digitala tillväxtprodukter enligt vår förvärvsstrategi. Men jag tror inte att vi kommer att göra förvärv som ligger långt ifrån vår kärnverksamhet.

Du talade tidigare om Børsens förtjänster. Hur kommer det kännas för dig att släppa produkten?
– Personligen så kommer jag att sakna att jobba med Børsen, så klart. Samtidigt måste vi som stora medieägare med många produkter vara beredda att ompröva vad som ska förvärvas och vad som ska avyttras.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.