Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Priskriget tynger Tele2

Publicerad: 19 april 2012, 06:29

Kampanjen med 345 kronor för fri data och fria samtal i två år har blivit en dyrköpt erfarenhet för Tele2. Operatören tvingas sänka sina marginalprognoser samt genomföra kostnadsbesparingar.


Ämnen i artikeln:

Tele2Tre

Kampanjen pågick mellan 8 mars-11 april och gav 148 000 kunder, varav 65 000 under mars månad. Men enligt DI har priskriget lett till att Tele2 har tvingats skära sina interna kostnader:
"Vi är medvetna om att detta beslut har kostnadskonsekvenser som vi  måste adressera internt under kommande kvartal", skriver Tele2:s vd Mats  Granryd i i Q1-rapporten.

Priskriget pressade även operatörens marginal under Q1, vilket gjorde  att Ebitda-marginalen hamnade sämre än vad analytikerna räknat med –  24,5 procent i stället för 25,2 procent, enligt SME Direkts  sammanställning.

Resultatet, även det mätt i ebtida, var 3 procent sämre än vad analytikerna räknat med – 2 571 miljoner kronor.

Tele2 skriver i sin rapport att det var just marknadsföringskostnaderna som påverkade ebitda-resultatet negativt.

Omsättningen för Q1 hamnade på cirka 10 481 miljoner kronor, vilket  var nära 70 miljoner kronor lägre än vad man tidigare hade räknat med.

Bolaget höjer dock sin försäljningstillväxt i Sverige från 3-5 procent – i stället för som tidigare 2-4 procent.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Tele2Tre

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.