Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Produktexplosion från Apple – men inget snack om adblockers

Publicerad: 10 September 2015, 06:40

Nya iPhone 6S.

Foto: Apple

Alla nyheterna från Apples event, Zlatan Ibrahimovic försoningsgåva till Olof Lundh och Big Brothers omgörning. Det är innehållet i torsdagens Morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Big BrotherMorgonsvepetZlatan IbrahimovicOlof Lundh

Produktexplosion från Apple – men inget snack om adblockers
Apple höll under onsdagen sitt septemberevent. Här presenterades nya iPhone 6S och 6S Plus, iPad Pro, fjärde generationens Apple TV och nya appar till Apple Watch. Det skriver bland annat Mac World om idag.

Diskussionen i mediebranschen har varit om det nya operativsystemet iOS 9 ska innehålla adblockers. Presentationen av operativsystemet hölls dock endast på teknisk nivå. Apples chefer gick aldrig in på om det uppgraderade systemet kommer låta iPhone och iPad-användare ladda ner en adblockers-programvara från tredje part som tar bort mobilannonser.

Vad vi fick veta är att designen på de nya iPhones behålls, men att flera nya funktioner adderas. Bland annat med nya kraftfullare processorer och 12 megapixel-kamera. Ipad Pro är rejält i storlek – 12,9 tum, och kommer att levereras med ett separat tangentbord och penna.

Nya Apple TV kan bli ett ännu större hot mot den linjära tv:n med flera nya funktioner - bland annat en helt dedikerad appbutik. Apple TV utrustas med det nya operativsystemet TV OS som har stöd för tredjepartsappar och spel. Apples produkter är redan idag störst på marknaden när det gäller streaming av film och tv.

Apples nya operativsystem kommer släppas den 16 september. Då får vi förmodligen veta lite mer om de adblockers som Apple planerar att ta in.

Zlatade skickade förlåt-bud till Olof Lundh
TV4-journalisten Olof Lundh fick under gårdagen motta ett försoningspaket från Zlatan Ibrahimovic med hans parfym. Det är dock oklart om det kommer från Zlatan eller hans pr-folk.

Ingen har väl undgått Ibrahimovic bryska kommentarer mot Lundh inför Sveriges EM-kvalmatch mot Ryssland. Dagens efter presskonferensen fick han ett meddelande om att han hade ett paket att hämta.

"Tack för i går! Hälsningar Zlatan" stod det på kortet med parfymen.

Men Olof Lundh kommer inte att behålla gåvan.

– Jag skickar nog tillbaka den, jag gissar att de har lämnat en adress, jag har inte kollat, säger Olof Lundh till Expressen.

Big Brother byter namn och blir helsvenskt
Inför den nya säsongen av Big Brother har Discovery Networks Sweden förändrat produktionen rejält, skriver Aftonbladet.

Tidigare har Discovery testat på att samköra Big Brother med andra länder. I år blir det helsvenskt och byter namn till Big Brother Maktspelet. Vissa av de sökande har sökt till ett program som kallades Projekt X, men fick reda på först när de kom till intervjun att det gällde Big Brother. Det har resulterat i många olika yrkesgrupper bland de sökande, till exempel yrkesmilitärer och poliser, enligt Aftonbladet.

Förra säsongen av Big Brother innehöll flera skandaler. Bland annat försökte två manliga deltagare övertala en kvinna till sex. En annan manlig deltagare lade en narkotikaklassad tablett i en kvinnas kaffe.

David Lettermans ersättare drog storpublik till The Late Show
Premiären av CBS The Late Show med Stephen Colbert som ny programledare fick imponerande tv-siffror. David Lettermans ersättare hade en publik på 6,55 miljoner människor under tisdagsnatten, skriver Adweek.

The Late Show hade bättre ratings än konkurrenterna - NBC:s The Tonight Show med Jimmy Fallon - och ABC:s Jimmy Kimmel Live som hade 2,92 miljoner respektive 1,75 miljoner tittare.

David Lettermans farväl-show hade 13,8 miljoner tittare – seriens högsta ratings sedan februari 1994.

Vice hämtar Discovery-chef för internationell expansion
Mediekoncernen Vice värvar förre Discovery-chefen James Rosenstock som ny chef för internationell expansion. Det skriver Variety.

James Rosenstock hade hand om Discoverys portfölj av internationella deals – värd tre miljarder dollar. Han var drivande bakom köpen av SBS Nordic och Eurosport.

Nu ska han hjälpa den ungdomsinriktade koncernen Vice med den internationella expansionen, som ska inkludera mer tv.

”Jay’s globala relationer, dealerfarenheter och kunskap inom tv, film, musik och digital distribution är perfekt för Vice”, säger James Scwab, representant för Vice.

Så sent som i augusti lanserade Vice sin senaste satsning Broadly, som är helt tillägnad kvinnor.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev