Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Produktionsbolaget bakom Historieätarna går i konkurs

Publicerad: 1 November 2016, 15:29

UPPDATERAD. Kristaller, starka tittarsiffror och credd. Produktionsbolaget Thelma/Louise har år av framgångar bakom sig, men nu går man i konkurs. Orsaken är ett förlustprojekt i våras, skriver Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Thelma/LousieHistorieätarnaKarin af KlintbergKonkursProduktionsbolag

"Historieätarna", julkalendern "Tusen år till julafton" och "Trevligt Folk". De senaste åren har inneburit både kristaller och kalasrecensioner för Karin af Klintbergs bolag Thelma/Louise.

I går inleddes konkursen, detta enligt uppgifter från Bolagsverket, som Dagens Media tagit del av.

I konkursansökan skriver vd:n Anders Helgeson och vice vd:n Daniel Moll att grunden för yrkandet är att bolaget är på obestånd. Lite anmärkningsvärt med tanke på att intäkterna så sent som det brutna räkenskapsåret 2014/15 ökade kraftigt till 27 miljoner kronor.

Orsaker till konkursen är ett förlustprojekt i våras följt av svag efterfrågan under hösten, berättar vd:n för Dagens Media:
– Den andra förklaringen är att det är mycket svårt att vara ett litet bolag som satsar på kvalitetsproduktioner i Sverige. Vi försökte ta berättandet till en ny nivå både i tv- och reklamproduktioner på en marknad som just nu befinner sig i ett oroligt tillstånd, i ett vägskäl. Vi satsade på den goda historien, kvalitet och stilsäkra produktioner. Vi gick i bräschen för ett nytt och spännande tv-berättande och utmanade konventionell reklam. Och det gick tyvärr inte att få lönsamt. Inte just här och just nu, skriver Anders Helgeson i ett mejl.

Fotnot: Karin af Klintberg blev Årets superkommunikatör i sin kategori under Resumés event Näringslivets 150 Superkommunikatörer i våras.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.