Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Produktplaceringsbonanza

Publicerad: 28 Januari 2011, 07:43

Morgan Spurlock blev Oscarsnominerad för McDonald’s-dokumentären ”Super Size Me”. Nya filmen "The Greatest Movie Ever Sold” är en kritisk dokumentär om produktplacering i film och tv. Filmen är full av produktplaceringar.


</div><p>EU har nyligen lättat på reglerna för produktplacering i tv. Men i produktplaceringens hemland USA lär den kritiska debatten bli hetsig efter att "The Greatest Movie Ever Sold” haft premiär.</p><p>Filmen visades på Sundance Film Festival nyligen och går upp på amerikanska biografer i april. </p><p>Filmen heter egentligen “POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold.”, eftersom juicemärket POM är delfinansiär av filmen. För att finansieringen ska gå igenom krävs det att filmen omnämns 600 miljoner gånger i media. Därmed har den här artikeln blivit en del i finansieringsplanen.</p><p>Spurlock har gjort sig känd för sina udda filmmetoder. I dokumentären ”Super Size Me” åt han sig sjuk och fet på McDonaldsdiet under en månad. För bedriften fick han en Oscarsnominering 2004.</p><p>Den här gången överdoserar han på produktplacering i Hollywood. </p><p>Idén fick han för några år sedan när han såg tv-serien Heroes och en av karaktärerna fick en Nissan Rogue av sina föräldrar. Sedan tjatar hon om sin Rogue hela avsnittet. </p><p>Men han har inte gjort en dokumentär där exempel på produktplacering i filmer och tv staplas. I stället använder han dramaturgin från ”Super Size Me”. En stor del av filmen handlar om hur han förhandlar med företag om att produktplacera i hans film som kritiskt granskar – produktplacering. </p><p>Ingen av de företag som nappade fick se filmen före premiären. Men enligt Los Angeles Times  framställer Spurlock dem som smarta och modiga.</p><p>Och han ställer upp för sina finansiärer. När han möter media och är kritisk till produktplacering åker sponsorkostymen på och INGEN ska missa att det här rör sig om produktplacering. Det blir naturligtvis hisnande motsägelsefullt. </p><p>Inklippt i Spurlocks jakt på sponsorer finns det intervjuer där filmskapare som Quentin Tarantino och musiker som OK Go berättar hur de förhåller sig till finansiärer som vill påverka deras skapande.  </p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.