Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 27 maj 2008, 08:54
Martin Jönsson – medieanalytiker och chef för SvD Näringsliv – får familjen Hjörnes gästprofessur på JMG vid Göteborgs universitet. – Han representerar framtidens medier, säger professor Kent Asp till Resume.se.
Martin Jönsson. Foto: Elisabeth Ohlson.
Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet föreslår Martin Jönsson som ny innehavare av familjen Hjörnes gästprofessur i praktisk journalistik.
Tidigare innehavare är bland annat Bo Strömstedt, Christina Jutterström, Lars Weiss, Stig Fredrikson, Annika Hagström och Amelia Adamo, och nu senast Karen Söderberg.
– Martin Jönsson är tidningsutvecklare och har koll på framtidens medier. Vi vill att han ska ge våra studenter koll på digitala medier och samspelet med papperstidningen, säger Kent Asp.
Martin Jönssons gästprofessur sträcker sig från 1 september till sista maj 2009 och uppdraget gör att han kommer att dra ner på rollen som medieanalytiker.
– Det här påverkar inte rollen som chef för Näringsliv, men påverkar jobbet som medieanalytiker. Jag kommer att vara i Göteborg ett antal dagar i månaden, säger Jönsson, som kommer att fortsätta att blogga.
Hur känns det att få den här gästprofessuren?
– Det känns jättekul, det är ett hedersuppdrag. Det är en fantastisk samling redaktörer som varit gästprofessorer tidigare.
Motiveringen: "Martin Jönsson har arbetat med att förändra och utveckla tidningar. I hans karriär har han förmått utveckla journalistiken i så olika tidningar som Nöjesguiden, Journalisten och Svenska Dagbladet. Det visar hans förmåga att verka över skilda genrer och i medier med skilda ekonomiska villkor, gratistidningar, medlemstidningar och dagspress. Otvivelaktigt är det på Svenska Dagbladet som han har gjort sina mest betydande insatser och särskilt som chef för SvD Näringsliv. Det som särskilt utmärker som ”utvecklingsredaktör” är hans och analytiska förmåga och framtidsinriktning. Det är få som har sån ”koll” på framtidens digitala medier och papperstidningens möjligheter att hålla sina positioner i konkurrensen med nätet och webb-utbudet. Genom Martin Jönsson kan JMG:s journaliststudenter på kvalificerat sätt få del av vad journalistyrket kräver i framtiden, men också vad som krävs redan i dagens föränderliga medielandskap".
Magnus Helander