Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Professor Jönsson

Publicerad: 27 maj 2008, 08:54

Martin Jönsson – medieanalytiker och chef för SvD Näringsliv – får familjen Hjörnes gästprofessur på JMG vid Göteborgs universitet. – Han representerar framtidens medier, säger professor Kent Asp till Resume.se.


Martin Jönsson. Foto: Elisabeth Ohlson.

Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet föreslår Martin Jönsson som ny innehavare av familjen Hjörnes gästprofessur i praktisk journalistik.

Tidigare innehavare är bland annat Bo Strömstedt, Christina Jutterström, Lars Weiss,  Stig Fredrikson, Annika Hagström och Amelia Adamo, och nu senast Karen Söderberg.

– Martin Jönsson är tidningsutvecklare och har koll på framtidens medier. Vi vill att han ska ge våra studenter koll på digitala medier och samspelet med papperstidningen, säger Kent Asp.

Martin Jönssons gästprofessur sträcker sig från 1 september till sista maj 2009 och uppdraget gör att han kommer att dra ner på rollen som medieanalytiker.

– Det här påverkar inte rollen som chef för Näringsliv, men påverkar jobbet som medieanalytiker. Jag kommer att vara i Göteborg ett antal dagar i månaden, säger Jönsson, som kommer att fortsätta att blogga.

Hur känns det att få den här gästprofessuren?
– Det känns jättekul, det är ett hedersuppdrag. Det är en fantastisk samling redaktörer som varit gästprofessorer tidigare.

Motiveringen: "Martin Jönsson har arbetat med att förändra och utveckla tidningar. I hans  karriär har han förmått utveckla journalistiken i så olika tidningar som  Nöjesguiden, Journalisten och Svenska Dagbladet. Det  visar hans förmåga att verka över skilda genrer och i medier med skilda  ekonomiska villkor, gratistidningar, medlemstidningar och dagspress.  Otvivelaktigt är det på Svenska Dagbladet som han har gjort sina mest  betydande insatser och särskilt som chef för SvD Näringsliv. Det  som särskilt utmärker som ”utvecklingsredaktör” är hans och analytiska förmåga  och framtidsinriktning. Det är få som har sån ”koll” på framtidens digitala  medier och papperstidningens möjligheter att hålla sina positioner i  konkurrensen med nätet och webb-utbudet. Genom Martin Jönsson kan JMG:s  journaliststudenter på kvalificerat sätt få del av vad journalistyrket kräver i  framtiden, men också vad som krävs redan i dagens föränderliga medielandskap".

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.