Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Professor kritiserar återhållsamma medier

Publicerad: 15 april 2008, 07:09

Mordet på Engla hade kunnat förhindras om medierna inte hade varit så återhållsamma med namnpubliceringar.
Det menar Stig Hadenius, professor emeritus i journalistik.
– Svenska medier har gått med på stränga regler för namns nämnande. Jag anser att de är alltför hårda och att de skadar en rad personer - alla utom möjligen brottslingen, skriver Hadenius på DN Debatt.


Anders Eklund har dömts för flera grova vålds- och sexbrott tidigare och Stig Hadenius tycker att det är obegripligt att hans namn inte nämnts tidigare i massmedierna. Hadenius passar han på att kritisera DN, som inte namnpublicerade i går heller.

– Det står inte i några regler att en person måste begå ett fruktansvärt mord innan hans namn nämns och inte ens då har DN men däremot SvD publicerat namnet, skriver Hadenius på DN Debatt.

I dag har DN valt att publicera namn och bild.

– Vi följer spelreglerna för press, radio och tv och namnger inte personer som är gripna men inte dömda. Thorbjörn Larsson (chefredaktören) bestämde att vi inte skulle ha namnet. Men givetvis har vi haft en diskussion om detta på tidningen i flera dagar, säger DN:s informationschef Bengt Falkkloo.

Att tidningen till slut valt att publicera namn och bild i dag beror enligt Falkkloo på att man nu vet tillräckligt mycket om Anders Eklund och att det vore underligt att inte ha namnet nu när så gott som alla andra medier valt att namnpublicera.

– Det är knepigt med namnpublicering. Man kan ha ett regelverk som är hur klart som helst, men man måste titta från fall till fall hur man ska göra, säger Bengt Falkkloo och nämner som exempel att DN var först med att namnge Mijailo Mijailovic när denne anhölls för mordet på Anna Lindh.

– Och när det skrevs om Knutby för några år sedan så skrev nästan alla att det var Knutby, medan Aftonbladet länge valde att skriva ”en ort i norra Uppland”.

Magnus Helander

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.