Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Professor: "Media utvecklar dumma organisationer"

Publicerad: 24 januari 2013, 13:48

Vanlig hederlig dumhet fyller en viktig funktion när det gäller organisationers produktivitet. Det har en forskare vid Lunds universitet kommit fram till.


Ämnen i artikeln:

Media

Mats  Alvesson, professor i organisation på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, har tillsammans med kollegan André Spicer skrivit artikeln ”A Stupidity-Based Theory on Organisations” som publicerades i tidskriften "Journal of Management  Studies".

I artikeln lanserar idén om ”funktionell dumhet” som en viktig faktor när det gäller organisationers produktivitet.

– Vi ser funktionell dumhet som frånvaron av  kritisk reflektion. Ett tillstånd präglat av enhet och konsensus som får  medarbetarna i en organisation att undvika att ifrågasätta beslut,  strukturer och visioner, säger Mats Alvesson. Paradoxalt nog bidrar den  stundtals till  att höja produktiviteten i en organisation.

Tillståndet är delvis en följd av ett slags  ”Stupidity Management” som undertrycker och marginaliserar tvivel och  blockerar öppen kommunikation inom organisationen.

–  Kortsiktig användning av intellektuella resurser, konsensus och  frånvaron av oroväckande frågor om beslut och strukturer kan smörja det  organisationella maskineriet, bidra till harmoni och ökad produktivitet i  ett företag. Men den kan samtidigt bli dess fall.

Branscher som här särskilt lätt att utveckla funtionell dumhet är massmedia, modeindustrin och konsulter.

–  Den är framträdande i ekonomier som domineras av övertalning genom  bilder och symbolisk manipulation. Folk skall helst entusiastiskt tro på  en verksamhet som är tveksam ifråga om vad som bidrar till  behovstillfredställelse. Men kanske krävs det ett nytt ledarskap för att  hantera balansgången och fallgroparna med ”funktionell dumhet”, säger  Mats Alvesson.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.