Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Prognos: Facebook, Google och streaming hjälper reklammarknaden att återhämta sig 2021

Publicerad: 27 Maj 2020, 09:06

MoffettNathansons analytiker Michael Nathanson bedömer att Alphabet och Facebook samt annonsering på VOD-plattformar kommer att få den amerikanska reklambranschen på fötter igen under nästa år.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetFacebookGoogleStreaming

I en studie från i slutet av mars undersökte Interactive Advertising Bureau hur nära 400 amerikanska medieköpare och varumärken befarade att coronakrisen skulle slå mot reklammarknaden. 74 procent svarande att det nya coronaviruset skulle ha en större inverkan på branschen än vad finanskrisen fick 2008. Vid den tiden hade dessutom 70 procent reklamköparna justerat eller pausat sina medieinvesteringar och kampanjkommunikation.

Den amerikanska reklammarkanden har liksom resten av världen drabbats hårt av coronautbrottet, men nu spår analysfirman MoffettNathanson att marknaden och medieinvesteringarna kan återhämta sig redan nästa år, med de digitala plattformarna som draglok. Det rapporterar flera amerikanska medier, däribland Hollywood Reporter.

– Med tanke på konsumenternas förändrade beteende, förflyttningen till digitala kanaler och e-handeln kommer den återhämtade tillväxttakten främst att drivas av digitala medier och investeringar hos Google och Facebook, sade Michael Nathanson i ett uttalande under tisdagen.

Enligt analysfirmans senaste prognos kommer annonsmarkanden att falla med 8,6 procent under 2020. Minskningen i digitala kanaler prognostiseras till 13 procent medan motsvarande nedgång online ligger på tre procent.

2021 uppskattar MoffettNatanson en stark tillväxt för streamingplattformar som Hulu, Peacock och Pluto. Beräkningen är att den digitala annonsmarknaden kommer stå för 54 procent av de totala medieinvesteringarna i USA nästa år. Även investeringarna i traditionell tv kommer återhämta sig bland annat till följd de köp som har gjorts i samband med presidentvalet.

Annonseringarna i onlinemedier spås få över 20 procent i tillväxt under nästa år medan fallet för tv-investeringarna stabiliseras.


Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.