Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Promedia-affären är klar

Publicerad: 26 Mars 2015, 13:55

Lars Leijonborg, ordförande i Mittmedia.

Foto: Andreas Elgstrand.

Konkurrensverket godkände i dag Stampens försäljning av Promedia till Mittmedia och Eskilstuna-Kuriren. – Att ta över VLT och Nerikes Allehanda är en stor publicistisk utmaning, säger Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg.


Ämnen i artikeln:

Eskilstuna-KurirenLars LeijonborgMittmediaStampenPromedia

I över ett år har krisande Stampen och köparna förhandlat om att dela upp Liberala Tidningar i Mellansverige. Stampen ska ta över tryckerierna till sitt dotterbolag VTAB och Mittmedia och Eskilstuna-Kuriren tar över tidningsdelen genom det gemensamma dotterbolaget Promedia.

– Det är mycket positivt  att vi fått besked från Konkurrensverket, säger Mittmedias styrelseordförande Lars Leijonborg. Det har varit ett mycket komplicerat förfarande att väga värderingar mot varann.

I ett övergångsskede kvarstår köparna som minoritetsägare med 5 procent i tryckeribolaget VTAB:
– Tanken är att Stampen ska lösa in den delen i en snar framtid, säger Lars Leijonborg. Själva affären är inte påskriven ännu, men vi räknar med att de allra sista detaljerna går i lås. Det mest komplicerade i processen var när vi förra våren kom fram till försäljningen av Mitti-tidningarna till Segulah och det påföljande "letter of intent" vi då utformade.

Tidningarna i Promedia var de enda inom Stampengruppen som i fjol visade en mindre vinst.
– Det är beundransvärt att Promedia, även i ett osäkert övergångsskede, lyckats leverera ett positivt resultat. Vi tar oss an tidningarna med stor respekt. Men det ligger i Mittmedias affärsmodell att ta vara på samverkan och synergier. Nu ska vi i positiv anda komma överens med Eskilstuna-Kuriren om hur det ska ske.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.