Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Promedia skär bort 100 tjänster

Publicerad: 13 februari 2008, 10:10

VLT:s dotterbolag Promedia i Mellansverige har beslutat att minska antalet tjänster i bolaget med 100 stycken. (Uppdaterad)


Foto: Promedia

Enligt ledningen ska åtgärden stärka lönsamheten med drygt 100 miljoner kronor.   Förslaget beräknas minska kostnaderna med cirka 60 miljoner kronor samtidigt som intäkterna ökar med 40 miljoner kronor.

 Promedia i Mellansverige, som har  14 lokaltidningar , bildades förra sommaren genom ett samgående mellan VLT:s och Nerikes Allehandas rörelsedrivande dotterbolag. VLT äger 63,8 procent.

– När vi slår samman blir det 100 tjänster mindre. Idag har vi en hel del överlappande funktioner som måste bort. Mycket handlar det om tjänster inom administration, it och annons, säger VLT:s koncernchef Nils Engström.

Åtgärden berör dock samtliga verksamhetsområden. Promedia ska också standardisera all verksamhet så att de bara har ett system för alla delar.
– Det blir ett annonssystem, ett för webben och ett privatmarknadssystem och så vidare. Målet är att processen ska vara genomförd till andra kvartalet 2009, säger Nils Engström.

Promedia har cirka 1 550 anställda och omsätter 1,3 miljarder kronor.

VLT jobbar idag med publiceringssystemet Saxopress och NA med jazbox. Enligt Nils Engström lutar det mot att de kommer att välja Saxopress för alla.
– Alla kommer att påverkas av standardiseringen men de som redan idag använder Saxo får såklart lite gratis.

Vad har ni fått för reaktioner hittills?
– Mycket förståelse för att det här behöver göras och för möjligheterna det innebär men också oro för vad som kommer att hända. Nu måste vi agera skyndsamt så att vi kan besvara alla frågor snabbt, säger Nils Engström.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.