Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Public service kan slås ihop till ett bolag

Publicerad: 23 Mars 2016, 16:08

SR, UR och SVT kan bli ett och samma bolag.

Foto: Andreas Elgstrand

Medieutredningen föreslår en ny utredning om att SVT, SR och UR blir ett och samma bolag i framtiden – och att man bör göra en ny konkurrensbedömning av mediamarknaden.


Ämnen i artikeln:

Public ServiceMedieutredningenAnette NovakSVTURSR

I dag lämnade Medieutredningen över sitt PM om public service till Kulturdepartementet. Tidningen Journalisten har tittat på dokumentet och pratat med utredaren Anette Novak

Man vill bland annat se över frågan om hur public service finansieras, och tittar därför på två alternativ: en individuell medieavgift eller en skattebaserad lösning.

Regeringen borde dessutom utreda om SVT, SR och UR bör bli ett och samma bolag, framgår av dokumentet.

­– I ett nytt medielandskap där radio börjar göra TV och TV börjar skriva texter, så blir det väsentligt att ställa sig frågan. Är den här organisationsformen fortfarande den optimala? säger Anette Novak till tidningen, och förklarar att en sammanslagning kan innebära bättre synergieffekter.

Det står även att det vore på sin plats att Konkurrensverket får i uppdrag av regeringen att göra en ny kunkurrensbedömning av mediemarknaden, för att hålla en ”sund balans”.

”En fråga som bör utredas är om det nuvarande uppdraget för de offentliga finansierade medierna är för vagt och om programbolagens verksamhet, utformad utifrån egna tolkningar av uppdraget, riskerar att störa den kommersiella delen av marknaden mer än vad som kan anses vara rimligt.”

Enligt rapporten kan det även finnas skäl till att offentlighetsprincipen börjar att omfatta public service, för att öka allmänhetens förtroende för medierna.

– Det är inte upp till oss att gå in i detalj hur man skulle kunna göra. Men det är klart att det borde vara möjligt. Insynen är viktig för avgiftsbetalarnas långsiktiga förtroende. De vill veta: hur fördelas mina pengar? säger Anette Novak till Journalisten.

Läs hela PM:et här.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.