Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Publicerade citat från branschens hemliga #metoo-grupp – får kritik

Publicerad: 20 November 2017, 10:50

En sluten grupp förbereder ett #metoo-upprop inom kommunikationsbranschen. Sajten Dagens Opinion har valt att publicera några av berättelserna utan att be om lov. Det har lett till en våg av kritik.


Ämnen i artikeln:

Dagens Opinion#MeTooRolf van den Brink

I spåren av #metoo har en rad branscher publicerat upprop med berättelser om sexism och övergrepp i yrkeslivet. Bland annat #tystnadtagning för skådespelare och #närmusikentystar för musiker. Fler branscher är på gång, inklusive kommunikationsbranschen.

De som leder uppropet är Mimmi Sköldberg på Edelman Deportivo och Elin Ahldén på Lennox PR. I en dold Facebook-grupp med omkring 2500 kvinnor och icke-binära diskuteras uppropet, och sajten Dagens Opinion har fått tillgång till några av berättelserna. Anvarige utgivaren Rolf van den Brink har valt att publicera tre av dem i anonymiserad form, vilket har lett till ett stort antal kritiska kommentarer.

"Du bör tillägga i texten att dessa vittnesmål faktiskt inte var dina att läsa, och verkligen inte dina att dela! De har delats kvinnor emellan i en HEMLIG Facebookgrupp. Härligt att du bidrar till fortsatta patriarkala övertramp" skriver en person i kommentarsfältet.

"Det hade ju varit smakfullt att kontakta oss i admin och be om lov eller erbjuda publicering. Som de flesta andra medier har gjort. Att bara gå ut såhär är så girigt, osmakligt och oprofessionellt" skriver en annan.

För Resumé förklarar Rolf van den Brink hur artikeln kom till.
– Vi fick reda på att #metoo-uppropet var på gång i branschen, och det är förstås väldigt intressant för oss. Det ligger i vårt uppdrag att berätta för branschen om vad som händer. Jag funderade igenom saken ordentligt i ett halvt dygn och sedan bestämde vi oss för att köra storyn, säger han.

– År 2000 hade Alexander Bard och Stig–Björn Ljunggren hemliga mejllistor som skrev om saker i branschen. Då precis som nu var det självklart att berätta om det. Sedan är det de pressetiska reglerna gäller.

Med hänvisning till källskyddet vill han inte berätta hur han fick tillgång till informationen, men säger att han inte begått ett intrång i den slutna gruppen.
– Jag vill inte gå in på det närmare, men jag har inte trängt mig in i deras klubb, även om det kanske var lockande. Jag har tagit hänsyn till att det är ett känsligt ämne som folk behöver kunna diskutera. Därför har jag inte hängt ut någon eller skrivit ut några namn utan bara tagit exempel som illustrerar hur diskussionen såg ut.

Varför valde du att använda citat från den stängda gruppen i din artikel?
– I journalistiskt berättande behöver du vara konkret och visa vad saker handlar om. Om Anders Borg festade på en skärgårdsö måste du vara konkret i detaljerna med vad han gjort. Det gäller också här. Men jag tog faktiska exempel som jag bedömde inte gjorde någon skada.

Kollade du med personerna innan du citerade dem om det var okej?
– Nej, det gjorde jag inte.

Hur ser du på risken att du då sprider information som kan vara känslig för de personerna?
– Jo, den risken finns, och den bedömde jag också. Men jag tyckte inte de här exemplen var så graverande. Jag bedömde dem inte ha karaktären av att de skulle kunna leda till allvarliga konsekvenser.

Han hoppas att de som nu är upprörda på sikt kan ha en förståelse för hans beslut att publicera de anonyma berättelserna.
– Jag hoppas att när det här landar så inser man att det finns journalister som jobbar självständigt och tar reda på information. Just nu är logiken att medier och hemliga klubbar med tusentals makthavare samordnar information som ska gå ut på ett givet klockslag. Ämnet är behjärtansvärt, men vad händer om den hemliga diskussionen handlar om något annat nästa gång? Därför är det viktigt att hålla på journalistiska principer, även om jag har stor sympati för #metoo-uppropet i branschen, säger Rolf van den Brink.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.