Media
Publicerade Donald Trumps deklaration: "Olagligt"
Publicerad: 15 mars 2017, 06:44
MSNBC:s programledare publicerade hemliga dokument, Facebooks andel av annonsmarknaden växer och Acast fortsätter drivas med förlust. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
FT
Fredrik Thambert
Publicerade Donald Trumps deklaration: "Olagligt"...
Igår kväll twittrade tv-ankaret Rachel Maddow på MSNBC att hon fått tillgång till en av Donald Trumps hemliga skattedeklarationer. Vita huset svarade före sändningen, som började klockan 02 i natt svensk tid, genom att offentliggöra Trumps uppgifter för 2005 på egen hand. De hävdade också att MSNBC:s publicering var olaglig, vilket Rachel Maddow har bestritt.
Dokumenten visade att Donald Trump hade en inkomst på 150 miljoner dollar och betalade 38 miljoner i skatt det året. Desssutom gjorde han en avskrivning på 100 miljoner dollar för att slippa betala federal skatt, skriver Aftonbladet.
...och svenskarna ogillar Trump
Den amerikanske presidenten har lägre popularitetssiffror i Sverige än vad både Vladimir Putin och Silvio Berlusconi tidigare haft. Detta enligt en Novus-mätning som gjorts på uppdrag av Sveriges Radio. Undersökningen visar att 80 procent av svenskarna ogillar Donald Trump medan endast 10 procent säger sig gilla honom.
Facebooks del av annonsmarknaden växer snabbt
Enligt en rapport från Emarketer kommer Facebooks andel av den digitala annonsmarknaden i USA att stiga till 20 procent i år. Google spås ligga kvar på sina 41 procent. Tillsammans kapar de båda bjässarna åt sig drygt 60 procent av de 83 miljarder dollar som marknaden beräknas omsätta i år. Samtidigt sänker de progonserna för både Snapchat och Twitter, enligt Reuters.
Därför går Acast med fortsatt förlust
Poddcastplattformen Acast fortsätter växa. På ett år har de ökat antalet lyssningar per månad från 30 till 50 miljoner. Även om bolaget är lönsamt i Storbritannien, Sverige och Norge fortsätter de att driva verksamheten med förlust. Det berättar vd:n Måns Ulvestam för DI Digital.
– Vi kommer att göra en förlust för fjolåret och även det här året, däremot är vi lönsamma på våra första marknader nu. Det är de nya marknaderna som kostar pengar, säger han till sajten.
Vice gör originalinnehåll för Snapchat
Det unga mediehuset Vice blir det första att skapa en tv-show som är helt anpassad för Snapchat. Den får namnet "Hungry Hearts with Action Bronson" och kommer att handla om dating. Showen har premiär senare i år, och Fler Snap-serier är planerade, rapporterar Techcrunch.