Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Publicis varnar för jobbig tid – efter Q4-resultatet

Publicerad: 7 Februari 2019, 07:39

Arthur Sadoun, vd Publicis Groupe.

Foto: Press

Publicis vd Arthur Sadoun varnar för "bumby ride", Svenska Spels vd självkritisk om spelreklamen och New York Times redovisar vinst.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelNew York TimesSpelreklamMorgonsvepetPublicis GroupePublicis

Publicis varnar för jobbig tid – efter Q4-resultatet
Nätverksjätten Publicis organiska tillväxt föll med 0,3 procent under fjärde kvartalet 2018. Detta matchade inte prognosen – där analytiker hade förutspått en tillväxt på 2,5 procent.

Vd:n Arthur Sadoun varnar nu för en ”bumby ride” efter att stora amerikanska varumärken inom livsmedelssektorn har minskat sina investeringar. Detta kommer hänga med till första kvartalet 2019.

Aktien föll med mer än sju procent efter beskedet. Publicis har satt ett högt mål till 2020. Man hoppas då nå en tillväxt på fyra procent, mer än fyra gånger så mycket som man lyckades med 2018.

Svenska Spels vd: ”Vi är inte felfria”
Svenska Spels vd Patrik Hofbauer säger i en intervju med Dagens Nyheter att de är självkritiska till spelreklamen och att spelreklamen överlag är alldeles för aggressiv.

”Jag tycker man ska vara mer återhållsam i sitt budskap. Vi försöker vara det, men sedan säger inte jag att vi är felfria men vi försöker åtminstone”, säger han.

Uttalandet kommer efter att civilministern Ardalan Shekarabi kallat till ett möte med samtliga spelbolag den 14 februari. Svenska Spel är den tredje största reklamköparen bland spel.

New York Times krossade prognosen
New York Times gjorde ett bra fjärde kvartal och redovisade den största ökningen i nya digitala abonnenter på två år. Mediejätten nådde en omsättning på 55,2 miljoner dollar. Den digitala affärsenheten drog in 709 miljoner dollar. Annonseringen ökade med 22,8 procent under kvartalet. Tidningen är idag arbetsgivare åt 1600 journalister – ett all time high, skriver Techcrunch.

Hulu om strategin för ägget
New York Times avslöjade häromdagen vem som kläckte ägget. I en intervju med Adweek avslöjar nu Hulu strategin, där man var väldigt överens om att det inte var en produkt från Hulu som skulle marknadsföras. Hajpen skulle ta fasta i att Hulu var ”ett hem för stora events och att driva konversationer”. Man samarbetade med byråerna Times och The&Partnership. Vad som händer sen med ägget? Hulu säger att de vill fortsätta diskussionen med psykisk ohälsa. Videon med ägget är Hulus andra mest sedda klipp.

Pinterest förbättrar shoppingupplevelsen
Pinterest automatiserar ”Shop the look”, en funktion som hjälper användare att köpa produkter från företag som arbetar med Pinterest. Tidigare har Shop the look krävt att Pinterest personal knåpat ihop matchande produkter, men nu ska AI lösa detta, vilket man även ska förbättra för för företagen. Pinterest har tidigare berättat att de har 600 miljoner visuella sök per månad.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.