Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Punkt SE och TV7 drar ner Schibsted

Publicerad: 15 februari 2008, 09:53

Schibsteds vinst rasar precis som koncernen vinstvarnade för i januari. I fjärde kvartalet föll vinsten med en fjärdedel till en kvarts miljard norska kronor. Raset motsvarar förlusterna på Punkt SE och TV7.


Niklas Silow, chefredaktör för Punkt SE, delar ut tidningar med Pontus Gustavsson, vd och Olof Brundin, informationschef Aftonbladet, på första utgivningsdagen 2 oktober 2006. Foto: Erik Esbjörnsson.

Trots problemen mot slutet av året ökade Schibstedkoncernen sin helårsvinst med 16 procent till 1 177 norska kronor. Årsomsättningen landade på 13,6 miljarder, vilket ger en marginal på 8,6 procent.
Koncernen har tre stora problem:

- Classified Media i Spanien, där marknaden rasar och Schibsted röjer bland titlarna. Intäkterna fjärde kvartalet var 25 procent lägre än 2006.
   - Schibsted Sök med tjänsten Sesam som inte blivit någon framgång och omstrukturerats under året med en förlust på 154 miljoner.
   - Punkt SE som fortsätter förlora 50 miljoner kronor i kvartalet utan någon rimlig möjlighet att gå runt på den sviktande gratistidningsmarknaden.
Schibsteds glädjeämne är nätaktiviteterna som bidrar med fyra av tio vinstkronor. Blocket drog in 385 miljoner svenska kronor, varav 210 miljoner är vinst.

2006 var den svenska verksamheten nästan lika lönsam som den norska: 533 – 430 till Norge i vinstmiljoner. I fjol tjänade de norska företagen tre gånger så mycket: 779 – 251 till norrmännen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.