Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Rädd att våra största retailers kommer att hamna bakom”

Publicerad: 4 Augusti 2015, 09:05

Ola Sars och Andreas Liffgarden, grundare av Soundtrack Your Brand.

Foto: Pressbild

Soundtrack Your Brand som tillhandahåller Spotifylösningar för företag har växt snabbt under sommaren. Men vd Ola Sars är fortfarande skeptisk till varför inte fler stora retail-företag tar frågan på större allvar.


Ämnen i artikeln:

Spotify BusinessSoundtrack Your BrandOla Sars

Bolaget Soundtrack Your Brand utvecklar och säljer lösningarna Spotify Business och Spotify Enterprise till företag och kedjor som vill jobbar mer aktivt med musik som en del av varumärkesupplevelsen. Innan sommaren slutförde de en nyemission och siktet är inställt på stark tillväxt.

I dag är de 35 anställda och den senaste tiden har de skrivit avtal med flera stora kunder i Sverige, däribland SJ, Indiska och Ur & Penn.
– Vi får mer och mer bekräftelse på att med rätt musik driver man affären. Kan du ha en digital ansats i den fysiska världen blir det sjukt intressant. Allt fler jobbar med den fysiska varumärkesupplevelsen där kunderna är, snarare än med kampanjer där kunderna inte är, säger medgrundaren och vd:n Ola Sars.

Men även om affären har börjat ta fart finns det fortfarande en pedagogisk utmaning i att förklara potentialen i tjänsten.
– Vår stora utmaning är att komma ut ur norden och få fart på b2b-licensieringen så att vi kan få skala. Men vi får fler och fler bevis på att vår lösning är världsledande. Folk börjar förstå räckviddspotentialen i fysisk retail. Om vi till exempel har cirka 100 000 outlets, vilket inte är helt orimligt. Då kommer vi nå ungefär 300-500 miljoner konsumenter om dagen.

På hemmamarknaden jobbar Soundtrack Your Brand med att få fler kunder ombord på tåget. Problemet är att inte fler satsar på sin butiksupplevelse i allmänhet och musiken i synnerhet, enligt Ola Sars.
– Är man svensk marknadschef eller vd på en retailer, och tror att musik har ett inflytande på folks känslor och hur de agera men inte gör något, då undrar jag vad de håller på med. Det är precis samma sak som att skapa relevanta upplevelser online, bara det att det fysiska mötet är hundra gånger större än online. Jag är rädd att våra största fashionretailers kommer att ligga bakom om de inte tar tag i det här, säger han.

Hur kan de få mätbara ökningar med hjälp av rätt musik?
– De flesta retailers har bra koll på sina målgrupper, och är bra på att förstå skillnaderna mellan dem i geografiskt avseende. När man väl har zoomat in på målgruppen och deras attityder kan man också bemöta dem med den varumärkesupplevelse de förväntar sig. Så har de inte gjort tidigare, utan subjektivt skickat ut lite musik. Att ge den positiva förstärkningen som finns i musik är det som alla marknadsförare vill göra - att skapa en relevant koppling till kundens känslor och därmed påverka deras köpbeteende

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.