Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Radio tar andelar

Publicerad: 17 november 2009, 09:36

Oktober blev ännu en månad där medieköpen minskade kraftigt. Jämfört med samma månad ifjol blev nedgången hela 26 procent. Det visar Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernStaffan Slörner

Hittills i år har de svenska mediebyråerna förmedlat 2 miljarder färre kronor än 2008. Trots att finanskrisen redan var ett faktum i oktober 2008 så fortsatte annonseringen att ligga på rekordnivåer. Ett år senare hade annonseringen sjunkit med 340 miljoner kronor under den annonstunga månaden. Trots den kraftiga nedgången ser Staffan Slörner vd på Sveriges Mediebyråer en marknad som nu stabiliserats.

– Siffrorna från oktober visar på en ökad stabilitet på marknaden även om investeringarna inte ligger på nivåer som kännetecknar en högkonjunktur. Om vi jämför oktober, som är en klassisk period för höga investeringar, med vårens månader med samma kännetecken, ser vi faktiskt en ökning med 50–75 miljoner kronor, säger han i en kommentar.

Alla medier utom radio backar under oktober. Hittills i år har radio tappat 12 procent vilket är klart bättre än snittet. Bio tappar mest, men det är också ett medie, där svängningarna är stora. Värst är det annars för fackpressen med en nedgång på 43 procent tätt följd av kvälls- och populärpress som backar med 37 procent.

TV, internet, landsortspress och utomhusreklam tar marknadsandelar. Hittillså i år är tv den stora vinnaren (relativt sett).
– TV har tagit flest andelar, 1,2 procent, följt av internet som tagit cirka 1 procent. Genom att behålla investeringar från stora annonsörer men även utnyttja konjunkturen till att få nya kunder har TV och internet lyckats flytta fram sina positioner. En procent är trots allt cirka 100 miljoner kronor på årsbasis, kommenterar Martin Hugosson, managing director, OMD i Göteborg.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.