Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

”Räknenissar har tagit över”

Publicerad: 7 Januari 2014, 14:06

Jan Scherman

Foto: Andreas Elgstrand

I dag gjorde Jan Scherman sin första arbetsdag på Schibsted. Samtidigt ska han färdigställa ledarskapsboken "Räkna med känslorna" som riktar hård kritik mot sifferhysterin i mediebranschen. – Jakten på lönsamhet skapar obeslutsamhet och driver undan kunskap, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jan SchermanNorstedtsTV4

Som senior rådgivare inom broadcast ska Jan Scherman hjälpa Aftonbladet i dess tv-offensiv, men detta är inte hans enda åtagande under året. Förre TV4:vd:n som lämnade Bonnier i höstas är i färd med att skriva färdigt boken "Räkna med känslorna", som ges ut av Nordstedts.

En bok om ledarskap och journalistik som tar utgångspunkt i Jan Schermans dryga 45 år i mediebranschen.

– Jag har skrivit halva och planerar att skriva resten under våren. Men man vet aldrig när skrivkrampen slår till, säger han till Resumé.

När började arbetet?
– Den har funnits som en idé i mitt huvud rätt länge. Under förra året gjorde jag mycket research och satte ihop en struktur.

I boken höjer Jan Scherman ett varningens finger för mediehusens besatthet av lönsamhet.

– Under årens lopp har känslor, kunskap och egna erfarenheter satts på undantag i beslutsprocessen till förmån för räknande. Räknenissarna, som Jan Guillou tidigt var ute och talade om (bland annat i sina romaner om Carl Hamilton reds anm.), har vuxit upp och tagit över. När svenskarna röstade om kärnkraft 1980 drev ja-sidan en linje att man bara skulle hålla sig till fakta- och sakuppgifter. Inte till människors känslor. Under decennierna som gick har ja-sidans filosofi vunnit, inte minst inom mediebranschen, säger Jan Scherman och fortsätter:

– Det tycker jag är riskabelt. Jag tror snarare att känslorna ska ta mer plats i lösningarna på problem eftersom de bygger på kunskap och erfarenheter.

Hur har du själv märkt av denna utveckling?
– Jakten på lönsamhet skapar obeslutsamhet och driver undan kunskap. I samband med TV4 News nedläggning skrev jag en debattartikel tillsammans med Göran Ellung där vi såg beslutet som en tendens och ett exempel på hur Bonnierkoncernen anammat Jan Stenbecks sätt att driva företag och maximera vinst. Jag har ingenting emot vinst och skapade också god lönsamhet under mina år på TV4. Men det handlar om en långsiktig och hållbar lönsamhet, inte vinstmaximering i detalj.

Har Bonnierledningen skäl att vara oroliga över boksläppet?
– Det kan inte jag avgöra. Jag kommer att skriva en hel del om Bonnier. Saker som inte är kända sedan tidigare. Om jag gräver upp lik som de inte vill kännas vid vet jag inte. Men visst, min kritik mot Bonnier har pågått i flera år och boken är inget undantag.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jan SchermanNorstedtsTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.