Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Raoul Grünthal: ”Hon är den ledare Aftonbladet behöver”

Publicerad: 6 april 2016, 10:07

Foto: Pressbild Schibsted

Schibsteds Sverigechef berättar för Resumé varför Sofia Olsson Olsén är Aftonbladets nya publisher – och varför ett uppdelat ansvar med chefredaktör och vd valdes bort.


Ämnen i artikeln:

Sofia Olsson OlsénRaoul GrünthalAftonbladetSchibsted

Redan innan Aftonbladet hunnit presentera sin nya publisher internt, kunde Resumé i morse berätta att Sofia Olsson Olsén fått uppdraget. Nu har Aftonbladet bekräftat uppgifterna och Raoul Grünthal beskriver processen med att tillsätta positionen som omfattande.

LÄS MER: Sofia Olsson Olsén blir publisher på Aftonbladet

LÄS MER: Sofia Olsson Olsén: ”Jag är fylld av känslor – har gråtit och skrattat om vartannat”

– Vi har scannat marknaden och haft en lång analysfas med många intervjuer, där vi kommit fram till en profil som möter de behov Aftonbladet har och den typ av ledarskap som behövs. I en process som den här finns hur många namn som helst att gå igenom, men till slut landade vi i en intern lösning och Sofia Olsson Olsén, säger Raoul Grünthal som inte vill nämna vilka andra kandidater som varit uppe på bordet.

LÄS MER: Reaktionerna på Aftonbladets nya publisher

Han berättar att Sofia Olsson Olséns profil stämmer väl in på vad Schibsted anser vara bra ledarskap.

– En bra organisations- och lagbyggare som är skicklig på att få andra att växa och driva förändring. Vi på Schibsted och Aftonbladet har fantastiska möjligheter att växa och det ställer vissa krav som vi har prioriterat, och som hon lever upp till.

Klart står nu att Aftonbladet fortsätter på den inslagna vägen med en publisher istället för ett delat ansvar mellan chefredaktör och vd – och Raoul Grünthal kliver därför ner från sin tillfälliga roll som vd.

Tittade ni även på den senare lösningen?

– Ja, absolut, vi har tittat på olika modeller men kom fram till att det passar bäst med en person som har både det publicistiska och det bredare ansvaret. Det är ofta något svårare att hitta publisherprofiler än utpräglade vd- och chefredaktörsprofiler. Så när vi hittade en bra publisher så gick vi på det.

Kommer tillsättandet av Sofia Olsson Olsén innebära några förändringar för tidningen?

– Varje ledare sätter förstås sin prägel på sin organisation, men det är alldeles för tidigt att säga vad det här kan innebära. Men det faktum att vi valde att rekrytera internt har att göra med att vi tror på kontinuitet. Och då syftar jag inte på branschen, eftersom media präglas av ständiga förändringar, men det är just på grund av dessa förändringar som kontinuitet är viktigt och nyttigt i ledarskapet.

Raoul Grünthal fortsätter som affärsområdeschef för Publishing och återgår till sin vanliga roll som Sverigechef på Schibsted.

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.