Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Raoul Grünthal om affären: "Det är en global mediemarknad i förändring"

Publicerad: 24 Juli 2018, 06:34

Raoul Grünthal, vd Schibsted Sverige.

Foto: Andreas Elgstrand

Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal berättar för Resumé om hur han ser på Telia-affären och hur jättar som Google snedvrider konkurrensen och undergräver samhällsmodellen. "Vi måste återskapa en balans som gör att vi får en fungerande mediemarknad",


Ämnen i artikeln:

TeliaJan SchermanRaoul GrünthalAnders JensenDiscoverySchibstedTV4

I fredags kunde Resumé avslöja att Telias köp av Bonniers tv-verksamhet var i hamn. Prislappen hamnade på 9,2 miljarder och det innebär att Telia förvärvar kanaler som TV4 och Cmore.

Klart är också att det är en mediemarknad i förändring, där de olika aktörerna som inte tillhör jättar som Google och Amazon ser en konkurrens i obalans. Jan Scherman skrev i Resumé att man i och med affären får en ekonomisk styrka som kan bli en efterlängtad motvikt till de stora internationella koncernerna. "Kommersiellt tar Facebook, Youtube och de multinationella giganterna nästan all kommersiell tillväxt online. 9 av 10 nya reklamkronor hamnar där", skriver Jan Scherman.

Schibsted ser i sin tur att det krävs kraftiga åtgärder för att hindra jättarnas framfart. I samband med att GDPR trädde i kraft, valde mediekoncernen att pausa alla kampanjer köpta via Googles digitala annonssystem DoubleClick Bid Manager och de som mäts via och DoubleClick Campaign Manager.

Anledningen var att man inte ville gå med på Googles regler i samband med den nya lagstiftningen. Enligt Schibsted handlade Googles regler om om att de som använder deras annonssystem ska ansvara för att få konsumenternas medgivande om datainsamling, och att de dessutom ska ta juridiskt ansvar för den data som Google sedermera använder.

Hur den nya Telia-affären kommer att påverka Schibsted går inte att fastställa, men Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal ser affären som ett ytterligare uttryck för en global mediemarknad i förändring, som han just nu anser drivs av ett fåtal aktörer.

– Det gäller främst annonsmarknaden, som ju domineras av Google och Facebook. Och det gäller, som ju Bonnier lyfter fram i samband med den här affären, marknaden för användarbetalning - där Netflix och Amazon håller på att växa fram som två giganter. Oavsett vad affären får för konsekvenser i sig är den uttryck för en större rörelse som är genomgripande, säger Raoul Grünthal till Resumé.

Vad menar du med genomgripande?
– Den berör alla aktörer i branschen, påverkar demokratin och samhället i stort. Den tvingar oss att ta ställning till frågor som aktörer utanför mediebranschen tidigare kanske inte har tänkt på. För oss i branschen innebär det att man inte kan konkurrera med gamla metoder, det krävs nya tag. Men även politiken måste bli bättre på att förstå det nya landskapet. Att Bonnier nu väljer att ge upp TV-marknaden bör stämma till eftertanke vad gäller statens roll, både i sin egenskap av lagstiftare och i sin roll som ägare av Public Service-företagen.

– Det vi inom Schibsted har lyft fram är framför allt hur vi som publicister agerar på annonsmarknaden, där vi måste välja om vi ska vara beroende av plattformar som Google eller inte. Jag tror att vi gör klokt i att behålla vårt oberoende. De har den moderna tidens monopol och man måste titta på det utifrån ett konkurrensperspektiv. Intre minst har detta detta blivit tydligt i samband med GDPR, där Google har försökt diktera villkoren för hur ett demokratiskt beslut skall genomföras i praktiken.

Raoul Grünthal påpekar dock att det fortfarande bör finnas ett samarbete med "jättarna", men kärnaffären får inte bli beroende av dem, menar han.

– Blir man beroende tror jag att det är början på en negativ spiral, vilket vi redan ser effekter av i många andra länder. Många medieföretag runt om i världen har inte sett att det här är konkurrenter som äter upp branschen inifrån. Det ser de flesta nu, men tidigare har många har valt att samarbeta eftersom det ofta kan ge kortsiktiga vinster. I många länder har det redan gått så långt att såväl mediebranschen som demokratins funktionsduglighet har påverkats negativt.

Vad ska man göra för att stoppa "jättarna"?
– Det handlar inte om att stoppa någon, det handlar om att återskapa en balans som gör att vi får en fungerande mediemarknad. Om det lyckas beror på branschens förmåga att snabbt ställa om och det beror på politiska beslut. Mediemarknaden utvecklas, vilket är en normal konsekvens av teknikutvecklingen. Det vi pekar på är att politik och lagstiftning också måste utvecklas - här har det stått still så här långt. Nu måste det skapas rimliga spelregler för branschen om den ska kunna konkurrera med de globala plattformsjättarna.

Som vad till exempel?
– Konkurrenslagstiftning, exempelvis är det inte rimligt att Bonnier förbjuds att sälja tidningen Börsen i Danmark till JP Politiken. Man förbjuder två myror att slå sig samman samtidigt som elefanter som Google och Facebook tillåts härja fritt och sätta normala marknadsekonomiska regler ur spel. Det är inte bara ett marknadsproblem, det är ett demokratiskt problem. Det är också i längden orimligt att plattformsjättarna tjänar stora pengar på våra marknader men inte betalar någon skatt. Det snedvrider konkurrensen och undergräver vår samhällsmodell.

När staten ytterst kontrollerar SVT, SR och UR blir det problematiskt om de också ska äga större delen av den kommersiella tv-verksamheten. Raoul Grünthal anser att det inte är en hållbar situation, men ser samtidigt ett ännu större hot mot demokratin.

– Men det stora hotet mot demokratin är de globala plattformarnas framfart, vilket vi har kunnat se med all önskvärd tydlighet de senaste två åren. Självklart är det ett problem om staten blir för stor ägare samtidigt som man låter Public Service-bolagen göra lite som de vill, men jag skulle också vilja vända lite på frågan: situationen som nu skapas gör att det är uppenbart att det måste till en förändring på ett eller annat sätt. I den bästa av världar kan den här affären skapa en diskussion kring mångfald, ekonomiska förutsättningar och statens roll på mediemarknaden som vi försökt föra länge. Jag vill gärna tro att det ska komma ut något positivt av detta.

Resumé har även varit i kontakt med Anders Jensen, vd för Nordic Entertainment Group, som skriver i en kommentar:
"Affären visar på värdet av innehåll, vilket är precis vad vi på Nordic Entertainment Group har i fokus. Vi har starkt momentum i vår verksamhet med spännande planer framöver, inklusive en kommande börsnotering, och vi ser fram emot att fortsätta det goda samarbetet med Telia och Bonnier Broadcasting."

Discovery hälsar i en kommentar att man inte vill uttala sig om affären innan den är helt klar.

Innan affären är helt klar ska Konkurrensverket granska uppgörelsen.

LÄS MER: Jan Scherman: Därför vill Bonnier göra sig av med TV4

LÄS MER. Jan Scherman: Bonnier-vd:n Tomas Franzén befinner sig i farozonen

LÄS MER:
Affären gör Bonniers framtida inriktning oklar

LÄS MER: Bonnieraffären ger Telia möjlighet att ge sig in i rättighetsfajten

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.