Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Raoul Grünthal om nya Schibsted

Publicerad: 18 September 2018, 12:56

Foto: Andreas Elgstrand

Schibsted Medias vd, Raoul Grünthal, välkomnar förändringen inom Schibsted. Samtidigt skapas frågetecken vad som händer med hans vd-roll när Kristin Skogen Lund blir ny vd för Schibsted ASA.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSchibsted

Det sker kontinuerliga förändringar inom Schibsted. I september förra året gjorde Schibsted en organisationsstruktur där koncernen delades upp i två divisioner: Marketplaces och Media. Schibsteds tidigare Sverigechef, Raoul Grünthal, fick uppdraget att leda den nya divisonen, med bland annat Aftonbladet och SvD i Sverige och VG och Aftenposten i Norge samt tillväxtbolag som Lendo, Prisjakt och Omni.

Nästan exakt ett år senare är det dags för ännu en omstrukturering inom Schibsted, när man styckar upp bolaget i två delar. Kristin Skogen Lund går in som vd för den ena delen, Schibsted ASA, som består av de svenska, finska och norska verksamheterna, där titlar som Blocket, Aftonbladet och SvD ingår.

Det gör att ledningen kommer att stuvas om med en ny vd. Raoul Grünthal kan inte uttala sig om vad hans nya roll kan tänkas bli, eller om han blir kvar på Schibsted, men välkomnar förändringen och anser att det är bra att förändringar görs för att utmana nätjättar som Google och Facebook.

– Det kan bli mycket väl bli så att jag får en ny roll inom bolaget och det ser jag väldigt positivt på. I många år har jag jobbat med tanken att få ihop ett antal publicistiska och icke publicistiska verksamheter att möta de globala jättarna, så det här är en lösning som jag tycker är väldigt bra – med en huvudägare som lägger stora resurser i medieverksameheten. Nya Schibsted får en stark position med starka finanser, säger Raoul Grünthal till Resumé.

Har du varit en del i diskussionerna gällande uppdelningen?

– Det här är självklart något jag har varit med och diskuterat under en period. Det jag tror väldigt starkt på är det vi kallar för det nationella ekosystemet; ett antal digitala tjänster som samarbetar för att bygga en kraft på en marknad för att tillsammans möta de amerikanska giganterna, som är väldigt kraftfulla och dominerar allt mer på marknaden.

Vad innebär det här för Schibsted och deras framtid?
– Man ska inte överdriva betydelsen av organisation och struktur. Vår ägare och styrelse isolerar inte medieföretagen, utan lägger tillsammans dem med andra verksamheter för att bygga en gemensam styrka.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.