Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rapport: Så stor är den digitala reklammarknaden i Sverige

Publicerad: 5 Juni 2020, 09:41

IAB har kartlagt den europeiska digitala marknaden för digital reklam 2019 som nu omsätter 64 miljarder kronor. Sverige placerar sig på en sjunde plats bland de länder med störst nationell marknad.


Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarDigital

Branschorganisationen IAB Europe, offentliggjorde i veckan att de digitala investeringarna ökade med 12,3 procent under 2019, främst drivet av en stark tillväxt i video, mobil och social. Den totala Europamarknaden värderas nu till 64,8 miljarder euro. 

Siffran kommer från rapporten AdEx Benchmark som täcker 28 marknader i Europa och har nu släppts i 14 år. Totalt visade 21 marknader en tvåsiffrig tillväxt under 2019 och sedan 2013 har den digitala annonsmarknaden mer än fördubblats.

Förra året växte video med nästan 30 procent till nära 10 miljarder. Sociala medier driver upp display-annonsmarknaden i hela Europa, till en ökning på 25,6 procent och med en tvåsiffrig tillväxt på alla tjugoåtta marknaderna.

Sök är fortfarande den största annonskategorin online när det gäller intäkter och har en tillväxt på 11,8 procent till ett marknadsvärde på 28 miljarder euro. Den totala investeringen i mobilannonsering ökade med 24,9 procent och värdet är över 30 miljarder euro och står för nästan hälften (47 procent) av alla digitala annonspengar i Europa 2019.

IAB Europe AdEx Benchmark delar in den digitala annonsmarknaden i tre kategorier: Display (inklusive mobil display, rich media, och video), Sök (paid search) och Classifieds och Directories (katalogtjänster).

Enligt IAB Europes chefekonom Dr. Daniel Knapps prognos för 2020 kommer de totala medieinvesteringarna att minska med -16,3 procent i Europa, de digitala kanalerna med -5,5 procent och de traditionella medierna -21,3 procent. 

Europa topp 10

(Efter marknadsstorlek) 

1. Storbritannien - 21,4 miljarder Euro

2. Tyskland - 9,4 miljarder Euro

3. Frankrike - 6,1 miljarder Euro

4. Ryssland - 4,9 miljarder Euro

5. Italien - 3,2 miljarder Euro

6. Spanien - 3,2 miljarder euro

7. Sverige - 2,3 miljarder euro

8. Nederländerna - 2,3 miljarder euro

9. Schweiz - 1,8 miljarder euro

10. Norge - 1,3 miljarder euro


De fem största tillväxtmarknaderna kom alla från CEE-regionen:

 Serbien – 28,4 %

 Ukraina – 28,0 %

 Vitryssland – 25,2 %

 Kroatien – 22,3 %

 Turkiet – 19,1 %

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

MedieinvesteringarDigital

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.