Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rapport: surfplattan ser inte ut att rädda mediebranschen

Publicerad: 21 oktober 2013, 09:52

Ipad.

En ny rapport från The Association of Magazine Media, MPA, i USA visar att annonser i surfplatteutgåvor visserligen har lyft rejält – upp med 22 procent i förhållande till förra året, men det finns ett stort problem. Många av annonserna är enbart kopior av tidningsannonser och annonsörerna har inte betalt ett öre extra.


Ämnen i artikeln:

Ipad

Adweek konstaterar att surfplattan inte ser ut att bli den räddare i  nöden som den hårt utsatta mediebranschen länge hoppats på.

American  Magazine Conference har precis pågått i New York och tidigare år har  man talat mycket om surfplattans betydelse, men i år lyser  konversationsämnet med sin frånvaro, enligt Adweek.

Apple kom med  iPad för tre år sedan och revolutionerade hur konsumenter interagerar  med innehåll, men faktum är att plattorna
fortfarande står för en  pytteliten andel av den totala läsekretsen endast 3,3 procent, enligt  rapporten från The Association of Media Magazine, MPA.

Adweek menar  att problemet inte är surfplattorna i sig – plattförsäljningen  fortsätter att öka och man räknar med 160,7 miljoner  surfplatteanvändare år 2017 i förhållande till 128 miljoner i år, enligt  eMarketer.

Det är heller heller inte så att användarna inte skulle  uppskatta upplevelsen – förlagens egen research visar att läsarna lägger  lika mycket tid på plattläsning som på print.

Adweek menar i stället att problemet handlar om helt andra saker.

Ett  problem är att infrastrukturen för att köpa appar inte håller måttet –  det är ofta svårt att hitta de digitala magasinen, prenumerera på dem  eller ge bort magasinen till andra.

Designen är ett ytterligare  problem. Magasinapparna har en tendens att inte bara kopiera annonserna,  utan även redaktionellt innehåll.

Boston-baserade analysföretaget  Mequoda har exempelvis funnit att det främsta klagomålet bland läsarna  är att appversionerna inte erbjuder något särskilt och heller ingen  större interaktivitet med mottagaren, enligt Adweek.

Ett ytterligare  och kanske än värre problem är att man har erbjudit produkten gratis –  ett sätt att visa upp vad man kunde göra och vad som komma skall.

Den  trenden har bara accelerat – idag är 97 procent av nyhetsapparna för  iPad gratis att ladda ned, vilket kan jämföras med 73 procent 2011.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ipad

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.