Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Rapport: Var tredje lokalredaktion borta

Publicerad: 8 oktober 2014, 07:16

Foto: Colourbox.

Drygt var tredje lokalredaktion har försvunnit under de senaste tio åren. Parallellt har var fjärde journalist på dagstidningar gått samma öde till mötes. Bevakningen har i stället centraliserats till huvudredaktionerna. Det visar en studie från Södertörns högskola som har skett på uppdrag av Jordbruksverket.


– Studien pekar på riskerna att det lokala engagemanget på landsbygden minskar då lokala frågor blir mindre synliga i medierna, säger Christel Gustafsson, landsbygdsstrateg på Jordbruksverket i en kommentar.

Rapporten Landsbygd i medieskugga visar att de 87 redaktioner som ingår i studien har minskat sin personal med 25 procent mellan år 2004-2014. Mittmedia är ett exempel, som har stängt 20-talet lokalredaktioner.

Studien visar också att nedskärningarna går allt snabbare - särskilt när det gäller just lokalredaktioner – nära hundra lokalredaktioner har lagts ned och tidningskoncerner samordnar den lokala bevakningen.

Minskningen skapar också en rundgång av regionala och lokala nyheter som nationella medier kan uppmärksamma, enligt studien.

Christel Gustafsson menar att en ytterligare risk är att storstadsbornas bild av landsbygden blir skev, vilket kan påverka politiska prioriteringar som rör landsbygd och stad.

Situationen underlättas heller inte av att storstadstidningarna drar ned på sin bevakning av landsbygden.

DN har exempelvis halverat antalet artiklar som berör händelser utanför Stockholm under de senaste tio åren och det som ändå rapporteras handlar framförallt om olyckor och brott.

Enligt studien har DN i stället ökat sin andel av livsstilsreportage om landsbygden där man visar upp en idyllisk sida av livet utanför Stockholm, vilket gör att man ser landsbygden som rekreationsyta, enligt rapporten.

Jordbruksverket har genomfört studien för att stärka landsbygdens utvecklingskraft. Här handlar arbetet bland annat om att sprida kunskap som rör just landsbygden så att man vill bo, leva och verka där.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.