Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Ras för Stampens OTW

Publicerad: 27 Juni 2013, 13:56

Foto: Pressbild.

Off the Wall Group, OTW-koncernen har haft ett kämpigt 2012. OTW består av fem delar: Group, TV, Communication, Media Production & Consulting och Sport-TV. Den totala omsättningen för samtliga verksamheter sjunker med nära 30 miljoner kronor till cirka 200 miljoner kronor. Vinsten minskar från nära 24 miljoner kronor 2011 till drygt 13 miljoner kronor under 2012.


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampenOTW

Resumé har tidigare berättat att Stampen köper OTW-koncernen för 200  miljoner kronor av Forma Publishing Group. Affären stod klar i maj  förra året.

Resumés sammanställning av OTW-koncernens rapporter för de olika verksamheterna TV,  Communication, Media Production & Consulting samt Sport-tv visar att  det har varit ett långtifrån framgångsrikt år för Stampens OTW.

OTW-koncernen minskar nettoomsättningen från strax över 227 miljoner  kronor under 2011 till 200 miljoner kronor under 2012.

Här omsätter  Group 15,5 miljoner kronor, TV strax under 71 miljoner kronor,  Communication 84 miljoner kronor, Media Production & Consulting nära  21 miljoner kronor och TV-sport i runda slängar 9 miljoner kronor.

Vinsten sjunker också kraftigt från 23,8 miljoner kronor under 2011 till 13,2 miljoner kronor under 2012:

Martin Alsander, som är vd för Stampen Media Partner, räknar ändå med att kunna vända utvecklingen:
–  Vi har gjort förändringar där vi bland annat har plockat bort  Group-strukturen tillsatt  vd-ar för både TV och Communication-biten, säger han.

Magnus Ringmar har gått in som vd för TV-bolaget och Anders Rask är vd för Communication.

Stampen har även sålt av OTW:s dotterbolag Susamuru, vilket gick med rejäla förluster.

Av  de 13 miljonerna står Group för en vinst på nära 8 miljoner kronor, TV  cirka 3 miljoner kronor, Communication strax över 2 miljoner kronor,  Media Production & Consulting en förlust på nära 2 miljoner kronor  och TV-sport en vinst på strax över 2 miljoner kronor.

Martin Alsander räknar med att OTW ska satsa på att börja äga eget innehåll, vilket man knappt har gjort tidigare:
–  Vi ser tydligt att efterfrågan på rörlig bild är stark och vi är  duktiga där inom både TV-och Communication-delen, men jag ser ändå att  vi måste investera ytterligare för att stärka vår position framöver. För  oss känns det också intressant att äga rättigheterna till formaten,  säger Martin Alsander.

Så ni ska exempelvis konkurrera med Fremantle?
– Absolut.  De har internationella format och kataloger och det är dit vi vill  komma. Vi vill skapa skalbara lösningar som vi kan sälja över hela  världen, men i vårt fall handlar det ändå om att erbjuda lite annat  innehåll än rena program, säger Martin Alsander.

Han berättar också  att man har försökt att skapa en riktig smältdegel kring OTW genom att  även plocka dit event- och kommuniationsbyrån Minnesota samt olika  titlar som Familjeliv och Rodeo:
– Vi bygger starka innehållsstrukturer samtidigt som vi äger olika mediekanaler, säger Martin Alsander.

I  räkenskaperna för Group framgår också att Stampen gjort en utdelning  till sig själv på 35 miljoner kronor. Kvar återstår cirka 11,5 miljoner  kronor av bolagets uppbyggda vinstmedel.

– Det är mycket mer lönsamt  att pengarna ligger hos Stampen än att de ligger och skvalpar hos OTW.  Vårt dotterbolag behöver inte ha så hög soliditet och eget kapital är  ju en betydligt dyrare finansieringsform än lån, säger Martin Alsander.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Martin AlsanderStampenOTW

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev