Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Rättighetsmiljonärerna startar tv-kanal

Publicerad: 14 Februari 2012, 14:53

Peter Liljestrand och Timothy Smart på Medge Consulting.

Foto: Medge Consulting.

Efter värvningarna av rättigheterna till Premier League och NHL. Nu planerar Medge Consulting att starta en egen tv-kanal, nischad på hästvärlden, i Boxers nät. – Det här är en kanal för en bred publik, säger Timothy Smart, partner på Medge Consulting till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Peter Liljestrand

I går gick ansökningstiden ut, för rätten att sända i Boxers nya kanalplats.

26 ansökningar kom in, från 14 programbolag, och bland jättar som Bonnier, BBC och Viasat finns även uppstickaren Medge Consulting AB.

Medge Consulting, som kanske mest gjort sig kända för att ha värvat rättigheterna till Premier League och NHL, siktar nu på att starta en egen kanal, inom hästvärlden.

– Det här är ett projekt som gått genom med en startsträcka som började för redan ett år sedan, då vi tittade på hästnischen och dess brist på medieexponering, och vad vi kan göra där, säger Timothy Smart, partner i Medge Consulting.

– Hästsport ur ett lifestyle- perspektiv är underrepresenterat i Sverige, och tror att tajmingen är rätt.

Kanalen, som om den blir verklighet, går live detta år, troligtvis till hösten, och kommer att sända mellan 12-18 timmar häst under dygnet. Och då allt från "My little ponny till VM".

– Vi vill belysa hästvärlden ur alla vinklar, och riktar oss till en målgrupp från fem år och uppåt, med animerade serier till tonårsdrama till action, filmer och dokumentärer.

Efter att Rolf-Göran Bengtsson nyligen fick Jerringpriset, har hästport fått en ytterligare vitamininjektion.

– 1 av tre familjer har en koppling till häst, och ridsport är en nationell angelägenhet.

Kommer ni bara köpa in eller kommer ni också producera?
– Det finns många duktiga lokala producenter, och vi har också långtgående samtal med personer inom hästsporten, men framförallt kommer det i alla fall till en början att bli färdiga produktioner.

– Det här en marknad som inte lyfts fram ännu, vi ser en stor potential och tycker också vår tajming är god. Sverige har många duktiga hästhoppare och ridsport och ridning är också tillgänglig för många, det är inte lika dyrt och exklusivt som i många andra länder.

Kommer ni även köpa in rättigheter till världscupstävlingar, VM och liknande?
– VM är bara toppen av ett isberg. Hästsport är mycket mer än så. Vilket vi också vill belysa. Men vi har pratat med bland annat SVT och Fei som äger många licenser inom hästsport.

Hur mycket har ni satsat på det här?
– Svårt säga, framförallt har vi satsat mycket tid, men visst att starta en tv-kanal är inte billigt.

Blir det en betalkanal?
– Allt kan ändras, men i början siktar vi på att gå in i ett paket där man för en liten summa kan få köpa vår kanal.

– Jag tror mycket på det här, det här är en kanal för en bred publik, säger Timothy Smart.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Peter Liljestrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.