Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Reaktionerna på den avbrutna jätteaffären

Publicerad: 2 December 2015, 09:31

Svenska Dagbladet stannar hos Schibsted.

Foto: Andreas Elgstrand.

Mittmedia skulle ta över 70 procent av ägandet i Svenska Dagbladet och bilda en ny mediejätte i Sverige. När affären nu spricker uppstår stora frågetecken om mediebranschens fortsatta konsolidering.


Ämnen i artikeln:

BonnierMittmediaSvenska DagbladetSchibstedStampen

På onsdagsmorgonen skickade Schibsted ut ett pressmeddelande som förkunnat att affären med Mittmedia inte blir av. Partnerna är förtegna om orsakerna bakom.
– Jag kan inte gå in på detaljer, men kan säga att vi inte har lyckats komma överens, sa Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal tidigare till Resumé.

Enligt Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn handlar det om ekonomiska faktorer. En möjlig konfliktfråga är hur mycket pengar som Schibsted skulle skicka med in i den nya mediekoncernen.
– Nu fokuserar vi på vår verksamhet där vi har mycket att jobba med, både vad gäller Mittmedia och Promedia. Allt fokus ligger på det interna arbetet, säger han.

Den uteblivna alliansen lämnar spelrum för flera potentiella strukturaffärer i Mediesverige. Det har bland annat spekulerats i att Bonnier vill sälja HD-Sydsvenskan, och att Stampen kan tänkas sälja flera av sina tidningar. När Resumé når Stampens koncernchef Martin Alsander vill han inte lämnat några kommentarer kring dagens besked.

Öppnar det här upp för nya möjligheter till strukturaffärer?
– Det är säkert möjligt, men jag väljer att avstå helt och hållet från att kommentera. Jag har inte hunnit sätta mig in i frågan tillräckligt, säger han.

På Twitter har kommentarerna haglat under morgonen. Här är några av reaktionerna.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.