Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Reaktionerna på Facebooks nya algoritm: Bra innehåll vinner

Publicerad: 30 Juni 2016, 11:21

Foto: Pexels

Facebook styr om algoritmen bakom nyhetsflödet, vilket potentiellt kan bli ett hårt slag mot mediernas räckvidd. Men konsensus verkar ändå vara att bra innehåll kommer att stå som vinnare.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarFacebookFredrik StrömbergThomas Mattsson

Igår gick Facebook och berättade om kommande förändringar i algoritmen som styr vad du får upp i ditt nyhetsflöde. Resumé och flera andra medier rapporterade att det kan innebära dåliga nyheter för medier som får en stor del av sin trafik från det sociala nätverket. Facebook skriver nämligen att de framöver ska fokusera mer på uppdateringar från vänner och familj snarare än från sidor (pages).

Nyheten att Facebook återigen skruvar i algoritmen som styr vad användarna får upp i sina flöden har uppmärksammats på flera håll i Mediesverige. Resumés bloggare Jakob Mjöbring säger:
– Vi måste sluta stirra på Facebooks skruvande i algoritmen. De kommer alltid att vilja gynna sina aktieägare, vi som arbetar med sidor på Facebook måste helt enkelt lägga all vår energi på att skapa relevant innehåll till de följare vi har. Inte stirra på statistiken och längta efter de vi inte har. Bygg relationer, glöm megafoner, säger han.

Schibsted sociala medier-chef Ehsan Fadakar kommenterar förändringarna på sin Facebook-sida Medierna och framtiden.
"Plattformen kommer nu att premiera vänner och familj - igen. Det innebär därmed att publicister och varumärken kommer att ta stryk av algoritmerna. Det är ett annat sätt att säga att dagarna då Facebook som plattform var en avgiftsfri motorväg för publicister och varumärken är på väg att ta slut. Vill man nå ut till Facebooks användare så måste man också vara villig att betala i mycket högre utsträckning än nu" skriver han.

Själv är han kritisk mot vad förändringarna kan innebära.
"Återigen har Facebook gjort något som kommer att drabba de publicister de gärna vill ska bidra med det innehåll som deras användare ska tycka om. Publicisters relation till Facebook är djupt dysfunktionellt och det är enbart på grund av publicister ovilja att samla sig, samarbeta och jämna ut balansen som Facebook kan fortsätta putta traditionella medier hit och dit när det passar deras ambitioner".

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, är däremot inte lika skeptisk. Hans hållning gentemot Facebook är mer pragmatisk:
"Nu när många kommer att vara lika upprörda som dystopiska, tror jag att det är klokt att vara lite försiktig med tvärsäkra påståenden. Ja, Facebooks nya algoritmer påverkar alltid. Ja, det vore bättre om människor exponerades för mer innehåll som de inte förväntade sig istället för mindre. Men – publicister som erbjuder kvalitetsjournalistik som publiken interagerar med kommer fortfarande att ha Facebook som en viktig distributionskanal för antingen marknadsföring eller journalistik. Facebook kommer att vara en viktig del av allt detta, också för de traditionella mediehusen, vare sig de vill eller inte" skriver han i sin blogg.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.